Pregled bibliografske jedinice broj: 747438
Ivo Tartaglia kao umjetnički kritičar
Ivo Tartaglia kao umjetnički kritičar // Zbirka dr. Ive Tartaglie : djela iz fundusa Galerije umjetnina / Majstorović, Božo, Slade, Iris (ur.).
Split: Galerija umjetnina Split, 2015. str. 69-74
CROSBI ID: 747438 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ivo Tartaglia kao umjetnički kritičar
(Ivo Tartaglia as an art critic)
Autori
Galjer, Jasna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Zbirka dr. Ive Tartaglie : djela iz fundusa Galerije umjetnina
Urednik/ci
Majstorović, Božo, Slade, Iris
Izdavač
Galerija umjetnina Split
Grad
Split
Godina
2015
Raspon stranica
69-74
ISBN
953-6901-74-9
Ključne riječi
Ivo Tartaglia, Split, umjetnička kritika, međuratna umjetnost, kulturna povijest
(Ivo Tartaglia, Split, art critique, Interwar period, cultural history)
Sažetak
U tekstu se razmatra udio Ive Tartaglie u kontekstu kulturne povijesti Splita. Pravnik, odvjetnik, političar, publicist, pokrovitelj, poznavalac i veliki ljubitelj umjetnosti, odvjetak ugledne obitelji s jednom od najdužih genealogija u splitskoj sredini, bio je svjestan pripadnosti elitnoj građanskoj kulturi, a njegovo je javno djelovanje obilježeno promoviranjem kulture.Tartaglinu pripadnost protagonistima herojskog doba hrvatskog modernističkog pokreta na prijelazu stoljeća dokumentiraju njegovi tekstovi objavljeni u programatskom časopisu hrvatske moderne Život. U manifestnim tekstovima artikulira se ultimativni cilj moderne koji se uobličuje u idealu umjetničke slobode i totalnog umjetničkog djela. Brojnim aktivnostima Ive Tartaglie u promoviranju suvremene umjetnosti pripada i djelovanje u splitskom časopisu Sloboda, gdje je (u svojstvu tadašnjeg tajnika stranke) bio urednik od 1906. do 1910. Tartaglini su argumenti ugrađeni u ideološki okvir djelovanja Društva hrvatskih umjetnika „Medulić“ osnovanog krajem 1908. kao slijedeće etape u modernizacijskom procesu institucionaliziranja umjetničke scene. Usprkos postupnom zaoštravanju političkih interesa, Tartaglia će se dosljedno zalagati za suradnju južnoslavenskih nacionalnih entiteta, ideju narodne jugoslavenske umjetnosti i jedinstvenog nacionalnog stila. Njegove likovne kritike, osobito u razdoblju najintenzivnije produkcije, u prvom desetljeću 20. stoljeća, uspostavljaju temeljne standarde pisanja o aktualnoj umjetnosti i umjetnicima te na taj način anticipiraju stoga poziciju kasnijih kroničara splitske likovne scene kao što su Ivo Delalle i Ćiro Čičin-Šain. Štoviše, Tartaglia je u tim formativnim trenucima preuzimao uloge koje se međusobno isprepliću, podjednako se uspješno dokazujući kao ideolog, organizator djelovanja grupa i pokreta, mecena i kolekcionar. Stoga su upravo likovne kritike, jer u njima angažirano i bez distance nastoji artikulirati jezik i pismo u suvremenoj umjetnosti i umjetnicima vlastite sredine, jedan od najintrigantnijih segmenata njegovog kompleksnog javnog djelovanja na području kulture.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti