Pregled bibliografske jedinice broj: 743032
Razvoj emocionalne inteligencije u obiteljskom okruženju i utjecaji emocionalne inteligencije na smanjenje poteškoća u ponašanju
Razvoj emocionalne inteligencije u obiteljskom okruženju i utjecaji emocionalne inteligencije na smanjenje poteškoća u ponašanju // Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i partnerstva / Brajša - Žganec, Andrea ; Lopižić, Josip ; Penazić, Zvjezdan (ur.).
Jasrebarsko: Naklada Slap, 2014. str. 275-296
CROSBI ID: 743032 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razvoj emocionalne inteligencije u obiteljskom okruženju i utjecaji emocionalne inteligencije na smanjenje poteškoća u ponašanju
(Emotional intelligence in family settings, and its positive effects on maladjustments in adolescents)
Autori
Vučenović, Dario ; Hajncl, Ljerka ; Takšić, Vladimir
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, pregledni
Knjiga
Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i partnerstva
Urednik/ci
Brajša - Žganec, Andrea ; Lopižić, Josip ; Penazić, Zvjezdan
Izdavač
Naklada Slap
Grad
Jasrebarsko
Godina
2014
Raspon stranica
275-296
ISBN
978-953-191-784-1
Ključne riječi
emocionalna inteligencija, emocionalna kompetencija, obiteljski odnosi, poteškoće u ponašanju
(emotional intelligence, emotional competence, family relations, maladjustments in adolescents)
Sažetak
Određenje, naziv i prva istraživanja emocionalne inteligencije vezana su uz imena Saloveya i Mayera provedena devedesetih godina prošlog stoljeća. Emocionalnu inteligenciju su odredili kao skup sposobnosti koje bi trebale doprinijeti točnijoj procjeni i izražavanju svojih emocija, kao i procjeni tuđih emocija i njihovoj upotrebi u motiviranju, planiranju i postignuću ciljeva tijekom života. Kasniji modeli uvode pojam emocionalne kompetencije za koje su smatrali da su većim dijelom determinirane djelovanjem socijalnih, kulturalnih, obrazovnih i ostalih okolinskih čimbenika na biološku konstituciju organizma. U većini modela pretpostavlja se da emocionalno kompetentna djeca upravljaju svojim postupcima, mislima i osjećajima na prilagođen i fleksibilan način. U radu su prikazana relevantna istraživanja o presudnom utjecaju roditeljskih odgojnih stilova i interpersonalnih odnosa u obitelji na razvoj emocionalne inteligencije. U drugom dijelu prikazana su ispitivanja utjecaja emocionalne inteligencije na socijalnu prilagođenost. Utvrđeno je da je niska razina emocionalne inteligencije značajan prediktor interpersonalnih sukoba. U brojnim istraživanjima rezultati ukazuju da su adolescenti s nižom razinom emocionalne inteligencije imali višu razinu agresivnosti i konfliktnih ponašanja od vršnjaka s višom razinom emocionalne inteligencije. Dodatno, utvrđeno je da su mladi s višom razinom emocionalne inteligencije u prosjeku manje skloni raznim ovisničkim ponašanjima, uspješnije rješavaju stresne situacije, izbjegavaju sukobe i imaju nižu razinu agresivnog ponašanja. Rezultati istraživanja prikazanih u ovom radu potvrđuju navedene pretpostavke i sugeriraju zaključak da je emocionalna inteligencija vrlo važan preventivni i zaštitni čimbenik od nastajanja različitih poteškoća u ponašanju kao i eventualnog razvoja psihopatoloških poremećaja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija