Pregled bibliografske jedinice broj: 742837
Precjenjivanje vlastitog znanja kao indikator lažiranja odgovora u upitnicima ličnosti
Precjenjivanje vlastitog znanja kao indikator lažiranja odgovora u upitnicima ličnosti // XI. Dani psihologije u Zadru - Knjiga sažetaka / Slišković, A. (ur.).
Zadar, 2014. (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 742837 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Precjenjivanje vlastitog znanja kao indikator lažiranja odgovora u upitnicima ličnosti
(Over-claiming as an indicator of faking on personality questionnaires)
Autori
Jerneić, Željko ; Galić, Zvonimir ; Tadić, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XI. Dani psihologije u Zadru - Knjiga sažetaka
/ Slišković, A. - Zadar, 2014
Skup
XIX. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 29.05.2014. - 31.05.2014
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
pretjerivanje u vlastitom znanju; lažiranje odgovora; upitnici ličnosti
(over-claiming; faking; personality questionnaires)
Sažetak
U posljednjih desetak godina predloženo je nekoliko novih metoda za detektiranje pojedinaca koji lažiraju odgovore u upitnicima ličnosti. Jedna od tih metoda je i upitnik kojim se mjeri precjenjivanje vlastitog znanja (Paulhus i dr., 2003 ; Bing i dr. 2011). Precjenjivanje vlastitog znanja odnosi se na sklonost pojedinaca da precijene svoju upoznatost s postojećim pojmovima, kao i da tvrde kako su upoznati s pojmovima koji u stvarnosti ne postoje (tzv. lažni, izmišljeni pojmovi). Pojedinci koji tvrde da su im izmišljeni pojmovi poznati zapravo lažiraju svoje odgovore, a za pretpostaviti je da će isti pojedinci lažirati svoje odgovore i u upitniku ličnosti kad su za to motivirani (npr. u selekcijskim situacijama). Polazeći od te pretpostavke u ovom smo istraživanju provjerili mogu li različite mjere pristranosti u precjenjivanju vlastitog znanja poslužiti kao indikatori lažiranja odgovora u upitnicima ličnosti. Precjenjivanje vlastitog znanja mjerili smo pomoću upitnika opće informiranosti koji sadrži 150 čestica iz 10 različitih područja informiranosti (npr. povijesna imena i događaji, knjige i pjesme, umjetnost…), a njih 20% odnosi se na izmišljene pojmove. Tako konstruirani upitnik, zajedno s petfaktorskim upitnikom ličnosti i integriranim skalama socijalno poželjnog odgovaranja primijenili smo na prigodnom uzorku studenata (N=145) u simuliranoj selekcijskoj situaciji kojom je potaknuto lažiranje odgovora. Osim u selekcijskoj situaciji, upitnik ličnosti primijenjen je i u standardnoj situaciji ispunjavanja upitnika kojom se potiče iskreno odgovaranje. Budući da je upitnik ličnosti primijenjen na istim ispitanicima u obje situacije mogli smo izračunati direktne mjere stupnja lažiranja odgovora na pojedinim dimenzijama ličnosti. Direktne mjere lažiranja, izražene kao rezidualni rezultati dobiveni nakon parcijalizacije varijance povezane s iskrenim odgovaranjem, predstavljale su kriterijske mjere za validaciju različitih indeksa pristranosti u precjenjivanju vlastitog znanja. Povezanost pojedinih indeksa pristranosti s rezidualnim rezultatima kao kriterijskim mjerama lažiranja provjerena je korelacijskim i regresijskim analizama. Suprotno očekivanjima, ishodi provedenih analiza nisu podržali polaznu pretpostavku da će mjere pristranosti u precjenjivanju vlastitog znanja predstavljati valjane indikatore individualnih razlika u lažiranju odgovora u upitniku ličnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0000000-3282 - Ličnost i socijalo poželjno odgovaranje (Jerneić, Željko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb