Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 742831

Ruždjak i tekst. Višejezičnost "Trois chansons de geste" ("Chanson rouge", "Chanson blanche", "Chanson bleu") za baritona, orkestar i vrpcu (1971)


Gligo, Nikša
Ruždjak i tekst. Višejezičnost "Trois chansons de geste" ("Chanson rouge", "Chanson blanche", "Chanson bleu") za baritona, orkestar i vrpcu (1971) // Arti musices : hrvatski muzikoloski zbornik, 45 (2014), 1; 33-40 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 742831 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Ruždjak i tekst. Višejezičnost "Trois chansons de geste" ("Chanson rouge", "Chanson blanche", "Chanson bleu") za baritona, orkestar i vrpcu (1971)
(Ruždjak and Text. The Multilingualism of Trois Chansons de Geste (Chanson rouge, Chanson blanche, Chanson bleu), for baritone, orchestra and tape (1971))

Autori
Gligo, Nikša

Izvornik
Arti musices : hrvatski muzikoloski zbornik (0587-5455) 45 (2014), 1; 33-40

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Marko Ruždjak; Vladimir Ruždjak; Chanson de geste; Oswald von Wolkenstein; Philippe de Rémi; sire de Beaumanoir; glazba i tekst; bijeli šum
(Marko Ruždjak; Vladimir Ruždjak; Chanson de geste; Oswald von Wolkenstein; Philippe de Rémi; sire de Beaumanoir; music and text; white noise)

Sažetak
Riječ je o slabo poznatoj Ruždjakovoj skladbi, koja već kod mladog dvadesetpetgodišnjeg skladatelja otkriva svu kompleksnost odnosa između glazbe i tekstovnog predloška. A ta će se kao svojevrsna konstanta provlačiti kroz cijeli njegov opus. Unatoč naslovu, a i činjenici da nije sačuvana nijedna melodija chanson de geste, specifične srednjovjekovne ponajprije francuske književne vrste epske pjesme, Ruždjak odabire predloške koji ni na koji način ne mogu odgovarati chanson de geste: engleski tekst nepoznatoga autora u 1. pjesmi, 1. strofu njemačke pjesme "Wach auf, mein hort" Oswalda von Wolkensteina (1376 ili 1377-1445) i "Ave Maria" Philippea de Rémia, sirea de Beaumanoira (1210?-1265?). I bez obzira na jezik, koji bi u čistoj chanson de geste bio očito "strano" tijelo, ni sadržaji pjesama ne mogu ispuniti onu svoju funkciju koju bismo mogli zamisliti u čistoj chanson de geste. A zanimljiva je uloga orkestra u skladbi koja se oslanja na ovako odabrane pjesničke predloške, jer ona utječe na artikulaciju cjeline. U prvoj pjesmi simetrične forme, s glasom u sredini, orkestar "oplahuje" glas, u drugoj ga pjesmi nema jer Ruždjak glas prati s različito širokim pojasevima bijeloga šuma, a u trećoj pjesmi cijeli orkestar punim gudačkim zvukom uvodi u baritonov solo, koji zaključuje skladbu na riječi "Amen" koja simbolički opravdava i status molitve "Zdravo Marija" u inače njoj posve neprimjerenom kontekstu chanson de geste.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti

Napomena
* Ova je rasprava prošireno usmeno izlaganje koje je održano na međunarodnom simpoziju posveÊeno Marku Ruždjaku (1946-2012) u Knjižnici Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti 25. i 26. listopada 2013. godine. (N. G.)



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Muzička akademija, Zagreb

Profili:

Avatar Url Nikša Gligo (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Gligo, Nikša
Ruždjak i tekst. Višejezičnost "Trois chansons de geste" ("Chanson rouge", "Chanson blanche", "Chanson bleu") za baritona, orkestar i vrpcu (1971) // Arti musices : hrvatski muzikoloski zbornik, 45 (2014), 1; 33-40 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
Gligo, N. (2014) Ruždjak i tekst. Višejezičnost "Trois chansons de geste" ("Chanson rouge", "Chanson blanche", "Chanson bleu") za baritona, orkestar i vrpcu (1971). Arti musices : hrvatski muzikoloski zbornik, 45 (1), 33-40.
@article{article, author = {Gligo, Nik\v{s}a}, year = {2014}, pages = {33-40}, keywords = {Marko Ru\v{z}djak, Vladimir Ru\v{z}djak, Chanson de geste, Oswald von Wolkenstein, Philippe de R\'{e}mi, sire de Beaumanoir, glazba i tekst, bijeli \v{s}um}, journal = {Arti musices : hrvatski muzikoloski zbornik}, volume = {45}, number = {1}, issn = {0587-5455}, title = {Ru\v{z}djak i tekst. Vi\v{s}ejezi\v{c}nost "Trois chansons de geste" ("Chanson rouge", "Chanson blanche", "Chanson bleu") za baritona, orkestar i vrpcu (1971)}, keyword = {Marko Ru\v{z}djak, Vladimir Ru\v{z}djak, Chanson de geste, Oswald von Wolkenstein, Philippe de R\'{e}mi, sire de Beaumanoir, glazba i tekst, bijeli \v{s}um} }
@article{article, author = {Gligo, Nik\v{s}a}, year = {2014}, pages = {33-40}, keywords = {Marko Ru\v{z}djak, Vladimir Ru\v{z}djak, Chanson de geste, Oswald von Wolkenstein, Philippe de R\'{e}mi, sire de Beaumanoir, music and text, white noise}, journal = {Arti musices : hrvatski muzikoloski zbornik}, volume = {45}, number = {1}, issn = {0587-5455}, title = {Ru\v{z}djak and Text. The Multilingualism of Trois Chansons de Geste (Chanson rouge, Chanson blanche, Chanson bleu), for baritone, orchestra and tape (1971)}, keyword = {Marko Ru\v{z}djak, Vladimir Ru\v{z}djak, Chanson de geste, Oswald von Wolkenstein, Philippe de R\'{e}mi, sire de Beaumanoir, music and text, white noise} }

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::


  • RILM: Abstracts of Music Literature Database
  • Arts and Humanities Citation Index by Thomson Reuters
  • Hrčak
  • EBSCO Publishing
  • ERIH





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font