Pregled bibliografske jedinice broj: 739641
Totalitarizam u romanu Fahrenheit 451 Raya Bradburya: lekcija koju nismo naučili
Totalitarizam u romanu Fahrenheit 451 Raya Bradburya: lekcija koju nismo naučili // Zapisi o totalitarizmu / Krivak, Marijan ; Senković, Željko (ur.).
Osijek: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2014. str. 305-328 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 739641 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Totalitarizam u romanu Fahrenheit 451 Raya Bradburya: lekcija koju nismo naučili
(Totalitarian Society in Ray Bradbury's Fahrenheit 451: Lesson We Have Never Learned)
Autori
Matek, Ljubica.
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Zapisi o totalitarizmu
/ Krivak, Marijan ; Senković, Željko - Osijek : Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2014, 305-328
ISBN
978-953-314-072-8
Skup
Totalitarizam danas
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 16.01.2014. - 17.01.2014
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
totalitarizam; Fahrenheit 451; Ray Bradbury; distopija
(totalitarianism; Fahrenheit 451; Ray Bradbury; dystopia)
Sažetak
Distopijskome romanu Fahrenheit 451 Raya Bradburya kritika je, bez opravdanog razloga, posvetila puno manje pažnje nego Orwellovom romanu 1984, a analiza koju donosi ovaj rad pokušaj je da se ta nepravda donekle ispravi. Obojica autora opisuju totalitarističko društvo u kojemu se različitim represivnim mjerama odgajaju poslušni, „nemisleći“ građani, no razlika između ta dva romana jest u činjenici da Orwell u 1984. vrlo kritički progovara o stranci koja je na vlasti i označava političku vlast izvorom nasilja, netolerancije, revizionizma povijesti i amputacije jezika, dok je građanin isključivo žrtva. U ovom će se radu pokazati da, suprotno tome, Bradbury naglasak stavlja na pojednica koji se buni protiv takvog sustava, čime osnažuje pojedinca i kritizira pasivnost građana više nego li represivnost totalitarne države. Iako Bradbury pokazuje kako vladajući aparat oblikuje svoje „vojnike“ stvarajući od ljudi poslušna tijela (Foucault) i to pretežito zahvaljujući manipulaciji masovnim medijima (Chomsky), on ipak naglašava nužnost pobune protiv takvih okolnosti te revoltu daje prednost pred trpljenjem zbog straha za vlastiti život ili straha od potencijalnog materijalnog gubitka. Svojim prihvaćanjem sustava u kojemu se pale knjige i u kojemu pisana riječ nestaje skupa sa svim oblicima humanističkog obrazovanja, pojedinac postaje sukreator takvog sustava i omogućava opstanak totalitarizma. Zbog toga je Bradburyev roman i danas, 60 godina nakon što je napisan, iznimno aktualan i važan za razumijevanje trenutka u kojemu se nalazimo kao pojedinci, znanstvenici i građani.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija