Pregled bibliografske jedinice broj: 738515
Ikonologija – kritički prikaz povijesti metode
Ikonologija – kritički prikaz povijesti metode, 2013 (monografija)
CROSBI ID: 738515 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ikonologija – kritički prikaz povijesti metode
(Iconology - Critical Approach to the History of Method)
Autori
Vicelja-Matijašić, Marina
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Grad
Rijeka
Godina
2013
Stranica
252
ISBN
978-953-7975-01-2
Ključne riječi
ikonologija; povijest umjetnosti; metoda; vizualna umjetnost
(iconology; art history; method; visual arts)
Sažetak
Tekst daje pregled razvoja ikonologije, jedne od temeljenih znanstvenih metoda povijesti umjetnosti. Tekst je podijeljen u nekoliko poglavlja, no u osnovi podijeljen je na dvije veće cjeline. U prvoj se prikazuju počeci i i rani razvoj ikonološke misli, dok druga obuhvaća period nakon drugog svjetskog rata, do osamdesetih godina 20. stoljeća. Obje su cjeline strukturirane kroz podpoglavlja, koja se nižu u kronološkom predstavljanju glavnih aktera i ideja vezanih uz nastanak i razvoj ikonologije. Najveći je dio teksta posvećen Warburgu i Panofskome, koji su postavili korijene antropologijskome pristupu likovnoj umjetnosti. Tekst prati i donosi najznačajnije dijelove Warburgovih promišljanja te pregled izabrane literature. Autorica je nastojala svaku tezu i razmišljanje potkrijepiti primjerima, što je posebice značajno u predstavljanju Warburgova Atlasa Mnemosyne, njegova životnoga djela, koje je vrlo slabo poznato hrvatskoj stručnoj javnosti. Osim rasprave o dvojici bardova discipline, autorica nas, u povijesnome nizanju, upoznaje s njihovim učenicima i sljedbenicima, s kritičarima unutar dva perioda – hamburškim i emigracijskim. Njezina je rasprava obogaćena vizualnim materijalom, koji dijelom samo ilustrira tekst, a dijelom postaje sadržajni dio problema. Prednost njezina pristupa vidim prvenstveno u vrlo zanimljivom iznošenju činjenica te o pristupu djelu iz perspektive promatrača, dakle vrlo „živom“ načinu, koji je iznimno važan za bolje razumijevanje likovnih umjetnosti. Njezin je pristup temeljit i intrigantan istovremeno i ukazuje na potrebu razumijevanja likovnih umjetnosti u odnosu prema povijesnome razdoblju i svim elementima koji su ga mogli oblikovati. Posebno treba naglasiti vrlo dobro izabranu terminologiju, istančan znalački pristup i isticanje povijesno-umjetničkog pristupa „gledanja“ i opisivanja umjetničkog djela. Uz cjelinu, autorica naglašava i detalje posebnim prilogom, ukoliko su oni bitni za razumijevanje stilskih ili ikonografskih značajki pojedinoga djela.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-0000000-3434 - Srednjovjekovna skulptura i slikarstvo Hrvatskog primorja (Vicelja-Matijašić, Marina, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Marina Vicelja Matijašić
(autor)