Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 736587

Što PredČIP kaže o poučavanju rane pismenosti


Kuvač Kraljević, Jelena; Lenček, Mirjana; Matešić, Krunoslav ml.; Padovan, Nevena; Olujić, Marina; Matić, Ana
Što PredČIP kaže o poučavanju rane pismenosti // Knjiga sažetaka - Kako obrazovanju dodati boju? - uloga i izazovi za psihologe / Pavlin-Bernardić, Nina ; Jokić, Boris ; Lopižić, Josip ; Putarek, Vanja ; Vlahović-Štetić, Vesna (ur.).
Rovinj: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2014. str. 90-90 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 736587 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Što PredČIP kaže o poučavanju rane pismenosti
(What does the PredČIP say about teaching early literacy)

Autori
Kuvač Kraljević, Jelena ; Lenček, Mirjana ; Matešić, Krunoslav ml. ; Padovan, Nevena ; Olujić, Marina ; Matić, Ana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Knjiga sažetaka - Kako obrazovanju dodati boju? - uloga i izazovi za psihologe / Pavlin-Bernardić, Nina ; Jokić, Boris ; Lopižić, Josip ; Putarek, Vanja ; Vlahović-Štetić, Vesna - Rovinj : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2014, 90-90

ISBN
978-953-55079-4-9

Skup
22. godišnja konferencija hrvatskih psihologa s međunarodnim sudjelovanjem

Mjesto i datum
Rovinj, Hrvatska, 05.11.2014. - 08.11.2014

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Nije recenziran

Ključne riječi
predvještine čitanja i pisanja ; fonološka svjesnost ; fonemska svjesnost ; poznavanje slova ; djeca školski obveznici
(pre-reading and writing skills ; phonological awareness ; phonemic awareness ; letter recognition ; school-age children)

Sažetak
Podaci brojnih istraživanja pokazuju da rano kvalitetno obrazovanje donosi višestruku korist za pojedinca i društvo. U području ranog poučavanja i usvajanja predznanja za razvoj pismenosti postoje još brojna pitanja, a usmjerena su na određivanje važnosti i težine pojedinih sastavnica i procesa koji u ranoj dobi najbolje predviđaju uspješno usvajanje čitanja i pisanja, a posljedično i akademski napredak u cjelini. Definiranje jezičnih segmenata koji najbolje prikazuju ranu pismenost i predviđaju kasniji uspjeh u čitanju i pisanju važno je zbog mogućnosti oblikovanja uspješnih programa poticanja predvještina čitanja i pisanja, a posebice intervencijskih postupaka za djecu s otežanim razvojem i usvajanjem tih predvještina. Jezični parametri koji se najčešće promatraju kao prediktori čitanja i pisanja odnose se na fonološke čimbenike unutar kojih se izdvajaju i ispituju fonološka svjesnost te imenovanje slova. Brojni autori ističu kako se fonološka svjesnost razvija od osjetljivosti na riječi i slogove do svjesnosti o manjim segmentima koje predstavljaju fonemi ili individualni glasovi. Svijest o glasovima često se percipira kao "viša" razina i naziva se fonemskom sjvesnošću. Cilj je ovog istraživanja utvrditi stupanj usvojenosti fonološke svjesnosti te provjeriti što čini strukturu fonološke svjesnosti u hrvatskom jeziku. Također, provjerit će se priroda povezanosti fonološke svjesnosti i poznavanja velikih i malih tiskanih slova. Naime, svhra istraživanja je upozoriti na važnost pojedinih jezičnih procesa odgovornih za usvajanje čitanja i pisanja kao i mogućnosti poticanja razvoja s ciljem dobrog ovladavanja vještinama čitanja i pisanja. U istraživanju je sudjelovalo 746 djece vrtićke dobi (školski obveznici) (380 djevojčica i 366 dječaka ; KD (M) = 6 ; 6) iz 19 hrvatskih županija. Sva djeca ispitana su zadacima iz Testa za procjenjivanje predvještina čitanja i pisanja. Razina fonološke svjesnosti utvrđena je zadacima koji uključuju rimu, slog i fonem, a poznavanje slova provjereno je zadacima imenovanja velikih i malih tiskanih slova. Rezultati istraživanja pokazuju kako djeca pred polazak u školu najbolje ovladaju slogovnim stapanjem, zatim prepoznavanjem rime, slogovnom raščlambom te proizvodnjom rime, a najlošije fonemskom sjvesnošću (stapanje pa raščlamba). Provjerom faktorske strukture uočava se upravo izdvajanje dvaju zasebnih faktora fonemska svjesnost (fonesmko stapanje i raščlamba) i fonološka svjesnost (slogovno stapanje i raščlamba). Značajna visoka povezanost fonološke svjesnosti i poznavanja slova upućuje na istovremeno usvajanje fonemske svjesnosti i slova.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Logopedija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb


Citiraj ovu publikaciju:

Kuvač Kraljević, Jelena; Lenček, Mirjana; Matešić, Krunoslav ml.; Padovan, Nevena; Olujić, Marina; Matić, Ana
Što PredČIP kaže o poučavanju rane pismenosti // Knjiga sažetaka - Kako obrazovanju dodati boju? - uloga i izazovi za psihologe / Pavlin-Bernardić, Nina ; Jokić, Boris ; Lopižić, Josip ; Putarek, Vanja ; Vlahović-Štetić, Vesna (ur.).
Rovinj: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2014. str. 90-90 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
Kuvač Kraljević, J., Lenček, M., Matešić, K., Padovan, N., Olujić, M. & Matić, A. (2014) Što PredČIP kaže o poučavanju rane pismenosti. U: Pavlin-Bernardić, N., Jokić, B., Lopižić, J., Putarek, V. & Vlahović-Štetić, V. (ur.)Knjiga sažetaka - Kako obrazovanju dodati boju? - uloga i izazovi za psihologe.
@article{article, author = {Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena and Len\v{c}ek, Mirjana and Mate\v{s}i\'{c}, Krunoslav ml. and Padovan, Nevena and Oluji\'{c}, Marina and Mati\'{c}, Ana}, year = {2014}, pages = {90-90}, keywords = {predvje\v{s}tine \v{c}itanja i pisanja, fonolo\v{s}ka svjesnost, fonemska svjesnost, poznavanje slova, djeca \v{s}kolski obveznici}, isbn = {978-953-55079-4-9}, title = {\v{S}to Pred\v{C}IP ka\v{z}e o pou\v{c}avanju rane pismenosti}, keyword = {predvje\v{s}tine \v{c}itanja i pisanja, fonolo\v{s}ka svjesnost, fonemska svjesnost, poznavanje slova, djeca \v{s}kolski obveznici}, publisher = {Hrvatsko psiholo\v{s}ko dru\v{s}tvo (HPD)}, publisherplace = {Rovinj, Hrvatska} }
@article{article, author = {Kuva\v{c} Kraljevi\'{c}, Jelena and Len\v{c}ek, Mirjana and Mate\v{s}i\'{c}, Krunoslav ml. and Padovan, Nevena and Oluji\'{c}, Marina and Mati\'{c}, Ana}, year = {2014}, pages = {90-90}, keywords = {pre-reading and writing skills, phonological awareness, phonemic awareness, letter recognition, school-age children}, isbn = {978-953-55079-4-9}, title = {What does the Pred\v{C}IP say about teaching early literacy}, keyword = {pre-reading and writing skills, phonological awareness, phonemic awareness, letter recognition, school-age children}, publisher = {Hrvatsko psiholo\v{s}ko dru\v{s}tvo (HPD)}, publisherplace = {Rovinj, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font