Pregled bibliografske jedinice broj: 732677
Krležin politički i psihotičan bestijarij: primjer dramske menažerije
Krležin politički i psihotičan bestijarij: primjer dramske menažerije // 6. hrvatski slavistički kongres, knjiga sažetaka, Vukovar i Vinkovci, 10-13. rujna 2014. Vinkovci, Vukovar, Zagreb: wwww.ffzg.unizg.hr/6hsk, ur. Stipe Botica, Davor Nikolić, Josipa Tomašić, 2104 / Stipe Botica, Davor Nikolić, Josipa Tomašić (ur.).
Vinkovci : Vukovar : Zagreb: Hrvatsko filološko društvo, 2014. str. 161-162 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 732677 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Krležin politički i psihotičan bestijarij: primjer dramske menažerije
(Krleža’s Political and Psychotic Bestiary: An Example of Dramatic Menageries)
Autori
Marjanić, Suzana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
6. hrvatski slavistički kongres, knjiga sažetaka, Vukovar i Vinkovci, 10-13. rujna 2014. Vinkovci, Vukovar, Zagreb: wwww.ffzg.unizg.hr/6hsk, ur. Stipe Botica, Davor Nikolić, Josipa Tomašić, 2104
/ Stipe Botica, Davor Nikolić, Josipa Tomašić - Vinkovci : Vukovar : Zagreb : Hrvatsko filološko društvo, 2014, 161-162
ISBN
978-953-296-090-7
Skup
6. hrvatski slavistički kongres
Mjesto i datum
Vukovar, Hrvatska; Vinkovci, Hrvatska, 10.09.2014. - 13.09.2014
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Miroslav Krleža; bestijarij; drame
(Miroslav Krleža; bestiary; dramatic menageries)
Sažetak
U okviru Krležine izrazite negativne antropologije (o čemu sam pisala u svojoj knjizi o Krležinim Davnim danima) nastojat ću iščitati Krležin politički i psihotičan bestijarij na primjeru njegovih drama, i to od prvoga fragmenta dramske Salome, kojim otvara svoje dnevničke zapise iz Prvoga svjetskoga rata (riječ je o dnevničko-memoarskoj knjizi Davni dani, naknadno objavljenoj 1956. godine) zaključno do filmskoga scenarija Put u raj (1970), kojim Krleža zaokružuje svoje dramsko stvaralaštvo. U tom vremenskom luku (Saloma, 1914. – Put u raj, 1970.) promatrat ćemo dakle Krležine dominantne zoometafore u okviru njegove negativne antropologije koje jednako tako služe kao metaforička potvrda određenja otuđenih, zamaskiranih egzistencija. Tako kao dominantna zoometafora u Salomi očituje se zoo-leksem pas ; naime za Salomu sve što se zbiva na ratom određenoj Zemlji određeno je psećom egzistencijom pokornoga ulagivanja Državi, svim oblicima moći na vlasti. Umjesto Wildeove secesionističke preciozne ornamentalnosti jezika, Krležina Saloma započinje Salominim agresivnim nihilizmom, konstativima stanja dosade i metaforikom kyon-stanja: "Ništa! Dosadni ste kao mokri psi!" (Davni dani, 26. veljače 1914.). U Putu u raj dominantna zoometafora navedenoga filmskoga scenarija – cvrčak dramskom binomu (ego i alter ego: Bernardo i Orlando) objavljuje se u pisoaru, za vrijeme njihova zajedničkoga mokrenja (sociem muškoga mokrenja), i to nakon narkotičkoga uživanja. Sjedinjujući dvije teme – temu meditacije o smrti iz novele Cvrčak pod vodopadom – ili kako Bernardo apostrofira da "mrtvih oko nas ima više nego nas živih" te su zapravo oni "kozmička masa", a živi samo njihovi sateliti – te temu vječnog ponavljanja istoga iz Finala (Finale. Pokušaj pedesetvjekovne sinteze iz knjige političkih eseja Deset krvavih godina, Zagreb, 1937.) Krleža ovim "antiratnim rekvijemom" dramski zaokružuje vlastito viđenje globalne distopije i antiutopije.
Izvorni jezik
Hrvatski, engleski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
189-0000000-3626 - Kulturna animalistika: knjiž., folklor., etnološki i kulturnoantropol. prilozi (Zaradija-Kiš, Antonija, MZOS ) ( CroRIS)
189-1890666-0664 - Interpretativne razine tradicije (Lozica, Ivan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)