Pregled bibliografske jedinice broj: 731415
Problemi u ponašanju kod male djece: uloga temperamenta i roditeljskih reakcija
Problemi u ponašanju kod male djece: uloga temperamenta i roditeljskih reakcija // 22. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kako obrazovanju dodati boju? / Pavlin-Bernardić, Nina ; Jokić, Boris ; Lopižić, Josip ; Putarek, Vanja ; Vlahović-Štetić, Vesna (ur.).
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2014. str. 194-194 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 731415 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Problemi u ponašanju kod male djece: uloga
temperamenta i roditeljskih reakcija
(Behaviour problems in young children: the role of
temperament and parental reactions)
Autori
Martinac-Dorčić, Tamara ; Smojver-Ažić, Sanja ; Mihac, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
22. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kako obrazovanju dodati boju?
/ Pavlin-Bernardić, Nina ; Jokić, Boris ; Lopižić, Josip ; Putarek, Vanja ; Vlahović-Štetić, Vesna - Zagreb : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2014, 194-194
ISBN
978-953-55079-4-9
Skup
22. godišnja konferencija hrvatskih psihologa s međunarodnim sudjelovanjem: Kako obrazovanju dodati boju? - uloga i izazovi za psihologe
Mjesto i datum
Rovinj, Hrvatska, 05.11.2014. - 08.11.2014
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Problemi u ponašanju ; temperament ; roditeljske reakcije na negativnu emocionalnost djeteta
(Behaviour problems ; temperament ; parental reactions to toddlers` negative emotions)
Sažetak
Razdoblje ranog djetinjstva je vrijeme značajnih razvojnih promjena, a neuspjeh u zadovoljenju razvojnih zadataka može rezultirati razvojem problema u ponašanju posebno onda kada roditeljska ponašanja nisu usklađena s djetetovim temperamentom. Iako je utvrđena povezanost između roditeljskog reagiranja na negativne emocionalne reakcije djeteta, ovisno o djetetovom temperamentu i problema u ponašanju kod djece starije predškolske i školske dobi, ona se rjeđe ispituje na uzorku djece rane predškolske dobi. Cilj je ovog istraživanja bio ispitati u kojoj mjeri djetetov temperament, roditeljske reakcije te njihova interakcija objašnjavaju internalizirane i eksternalizirane probleme u ponašanju male djece. U istraživanju je sudjelovalo 124 roditelja (94, 4% majki) djece prosječne dobi 30 mjeseci (51, 6% djevojčica ; 40% djece pohađa vrtić). Roditelji su procjenjivali temperament djeteta (The Early Childhood Bahavior Questionnaire), vlastite reakcije na negativne emocije djeteta (Coping with Toddlers Negative Emotion Scale) te probleme u ponašanju djeteta (CBCL/1, 5-5). Provedene su dvije hijerarhijske regresijske analize za kriterijske varijable: eksternalizirani i internalizirani problemi u ponašanju. U prvom koraku su kao prediktorske varijable analizirani spol i dob djeteta te pohađanje vrtića, u drugom dimenzije temperamenta, a u trećem roditeljska reakcija na negativne emocije djeteta (roditeljska uznemirenost). U posljednjem su koraku unesene interakcije između dimenzija temperamenta i roditeljske reakcije. Rezultati potvrđuju značajnu ulogu temperamenta djeteta u objašnjenju eksternaliziranih i internaliziranih problema, ulogu roditeljske uznemirenosti na djetetove negativne emocije kao i interakciju dimenzije kontrole i roditeljske uznemirenosti. Problemi u ponašanju su izraženiji kod djece sa niskom samokontrolom uz veću roditeljsku uznemirenost. Djeca s manje izraženom samokontrolom uz veću roditeljsku uznemirenost imaju najizraženije eksternalizirane probleme. Rezultati ovog istraživanja potvrđuju ulogu i obilježja djeteta i roditeljskih ponašanja te njihove interakcije kao značajnih odrednica problema u ponašanju djece rane predškolske dobi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka