Pregled bibliografske jedinice broj: 730236
Prevencija kockanja i klađenja kod mladih – sinteza znanosti, teorije i prakse
Prevencija kockanja i klađenja kod mladih – sinteza znanosti, teorije i prakse // Zbornik radova 2. brodskog simpozija o alkoholizmu i kockanju
Slavonski Brod, Hrvatska, 2014. str. 28-28 (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 730236 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prevencija kockanja i klađenja kod mladih – sinteza znanosti, teorije i prakse
(Prevention of gambling and sports betting among youth - synthesis of science, theory and practice)
Autori
Ricijaš, Neven
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Zbornik radova 2. brodskog simpozija o alkoholizmu i kockanju
/ - , 2014, 28-28
Skup
2. brodski simpozij o alkoholizmu i kockanju
Mjesto i datum
Slavonski Brod, Hrvatska, 14.11.2014. - 15.11.2014
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
kockanje; klađenje; prevencija; mladi; rizična ponašanja
(gambling; betting; prevention; youth; risk behaviour)
Sažetak
Od 2010. godine na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu provodi se znanstveno-istraživački projekt pod nazivom „Kockanje mladih u Hrvatskoj“. U okviru projekta proveden je značajan broj znanstveno-istraživačkih i stručnih aktivnosti, a prevalencijska studija provedena je s N=2.702 srednjoškolaca u sedam hrvatski gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Koprivnica, Slavonski Brod i Vinkovci). Ova studija je, uz učestalost kockanja i klađenja utvrdila i zastupljenost štetnih psihosocijalnih posljedica, kao i korelate koji doprinose njihovom razvoju. Dobiveni rezultati ukazuju na potrebu sveobuhvatnog, multidisciplinarnog i međuresornog pristupa ovom fenomenu, kao i potrebu za kreiranjem širokog spektra intervencija s ciljem prevencije i tretmana ovog rizičnog ponašanja. Kao odgovor na jedan segment potreba, u okviru projekta osmišljen je i kreiran preventivni program kockanja mladih pod nazivom „Tko zapravo pobjeđuje?“. Radi se o programu univerzalne prevencije kockanja mladih, što znači da je svojim sadržajem i načinom implementacije namijenjen općoj populaciji adolescenata u dobi od 14-16 godina, dakle mladima koji se angažiraju u aktivnostima povezanim s kockanjem, ali još nisu razvili probleme povezane s kockanjem do mjere da bi im bile potrebne intenzivnije intervencije, odnosno tretman. Program je vremenski usklađen s potrebama korisnika na način da je usmjeren na rizične čimbenike prije nego se problem pojavi, ali i na način da sadržajem obuhvaća rizične i zaštitne čimbenike koji su relevantni u odnosu na razvojno razdoblje adolescencije u kojem se korisnici programa nalaze. Program je osmišljen i implementiran tako da se temelji na znanstveno dokazanim i međunarodno priznatim principima uspješnih preventivnih programa kockanja mladih. Karakteriziraju ga sljedeća obilježja: (1) sveobuhvatnost u pristupu, (2) utemeljenost na teoriji i empirijskim rezultatima istraživanja, (3) korištenje raznolikih metoda učenja, (4) dostatno trajanje, (5) promicanje pozitivnih odnosa, (6) razvojna usklađenost s korisnicima, (7) socijalno-kulturalna prikladnost, (8) educirani provoditelji programa, te (9) evaluacija učinka i procesa. U pilot verziji preventivni program kockanja mladih „Tko zapravo pobjeđuje?“ sastoji se od 6 tematskih cjelina koje se provode unutar 90 minuta (2 školska sata), dok je nakon prve primjene modificiran u 8 radionica u trajanju od 45 minuta (1 školski sat). Opći cilj programa je prevencija kockanja i klađenja maloljetnika, te razvoj ispravnog odnosa prema igrama na sreću, kao i osobno odgovornog ponašanja u ovom području. Program kombinira razvijanje specifičnih znanja, sa specifičnim vještinama važnim za razvoj otpornosti prema razvoju štetnih psihosocijalnih posljedica kockanja. U izlaganju će biti prikazana znanstveno i teorijsko utemeljenje programa, kao i rezultati prve evaluacije učinka koji su pokazali da je program ostvario svoje temeljne ciljeve. Također je pozitivno da evaluacija pokazuje i da su primarni korisnici (srednjoškolci) zadovoljni programom i vide korist od sudjelovanja, te bi većina njih ovaj program preporučila i svojim prijateljima. Isto vrijedi i za roditelje i njihovo zadovoljstvo predavanjem i predavačem. Procjene subjektivne koristi još su veće od samog zadovoljstva programom, što je dodatni pokazatelj da je program postigao sve postavljene ciljeve.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija, Socijalne djelatnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Neven Ricijaš
(autor)