Pregled bibliografske jedinice broj: 729955
Statistički i perceptivni indikatori u mjerenju konkurentnosti država članica Europske unije
Statistički i perceptivni indikatori u mjerenju konkurentnosti država članica Europske unije // Konkurentnost, ekonomski rast i blagostanje / Cini, Vladimir ; Borozan, Đula i Ferenčak, Ivan (ur.).
Osijek: Ekonomski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2014. str. 195-213 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 729955 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Statistički i perceptivni indikatori u mjerenju konkurentnosti država članica Europske unije
(Statistical and perceptive indicators in measuring competitiveness of the EU Member States)
Autori
Kersan-Škabić, Ines ; Tijanić, Lela
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Konkurentnost, ekonomski rast i blagostanje
/ Cini, Vladimir ; Borozan, Đula i Ferenčak, Ivan - Osijek : Ekonomski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2014, 195-213
ISBN
978-953-253-128-2
Skup
Peta interfakultetska znanstvena konferencija "Konkurentnost, ekonomski rast i blagostanje"
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 10.10.2014. - 11.10.2014
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
konkurentnost; perceptivni indikatori; statistički indikatori; EU28; klaster analiza
(competitiveness; perceptive indicators; statistical indicators; EU28; cluster analysis)
Sažetak
U istraživanjima konkurentnosti zemalja, regija i lokalnih jedinica koriste se indeksi konkurentnosti, proizašli iz potrebe kreiranja usporedivih pokazatelja kojima se može komparirati i projicirati konkurentnost promatranih jedinica, a ujedno i objediniti brojni indikatori koji na navedeno utječu. Metodologija izrade indeksa u pojedinim slučajevima počiva na zanemarivanju određenih odrednica konkurentnosti, što može imati negativne implikacije i na provedbu politike konkurentnosti. Cilj ovog rada je utvrditi relevantnost statističkih (tvrdih) i perceptivnih (mekih) indikatora u mjerenju konkurentnosti, odnosno utvrditi razlike u mjerenju ukoliko se primijeni samo jedna skupina indikatora. Temeljem statističkih i perceptivnih indikatora koji se koriste u mjerenju konkurentnosti zemalja prema Svjetskom gospodarskom forumu, u radu je provedena multivarijatna klaster analiza na primjeru 28 država članica EU-a kako bi se navedene članice grupirale najprije prema statističkim, a zatim prema perceptivnim indikatorima. Dobiveni klasteri - grupe zemalja članica EU-a međusobno se razlikuju te su utvrđena 4 (5) klastera prema statističkim indikatorima odnosno 2 klastera zemalja prema perceptivnim indikatorima. Rezultati provedene analize ukazuju na različitu klasifikaciju zemalja EU-a pri čemu homogenim klasterima pripadaju zemlje sličnog stupnja gospodarskog razvoja. Navedeno upućuje da je u mjerenju konkurentnosti potrebno uključiti i jednu i drugu skupinu pokazatelja s obzirom da zanemarivanje statističkih ili perceptivnih indikatora može znatno utjecati na konačan rezultat. Nužno je konstantno unaprjeđenje metodologije mjerenja konkurentnosti budući da su rezultati značajni za brojne dionike koji na njima temelje svoje odluke (kao što je npr. slučaj kod investiranja ili u mjerenju ostvarenja pojedinih razvojnih ciljeva). Rezultati istraživanja mogu biti od koristi istraživačima, ali i nositeljima politike konkurentnosti na različitim razinama s obzirom da upućuju na složenost i potrebu kritičkog sagledavanja u kreiranju široko- primjenjivih indeksa kao (jedinstvenih) mjera konkurentnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli