Pregled bibliografske jedinice broj: 726598
Pojmovni vodič kroz glazbu 20. stoljeća : s uputama za pravilnu uporabu pojmova
Pojmovni vodič kroz glazbu 20. stoljeća : s uputama za pravilnu uporabu pojmova. Zagreb: Matica hrvatska ; Muzički informativni centar, 1996 (monografija)
CROSBI ID: 726598 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pojmovni vodič kroz glazbu 20. stoljeća : s uputama za pravilnu uporabu pojmova
(A Guide to the 20th Century Musical Terms, with Instructions for their Correct Usage)
Autori
Gligo, Nikša
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Matica hrvatska ; Muzički informativni centar
Grad
Zagreb
Godina
1996
Stranica
XXXV+338
ISBN
953-96779-0-4
Ključne riječi
pojmovi; terminologija; glazba; 20. stoljeće
(concepts; terminology; music; 20th century)
Sažetak
Ovaj je Pojmovni vodič kroz glazbu 20. stoljeća s uputama za pravilnu uporabu pojmova nastao u okviru znanstvenoistraživačkoga projekta Hrvatska glazbena terminologija što ga od 1991. godine financira Ministarstvo znanosti i tehnologije Republike Hrvatske. Osim priloga u rubrici Hrvatska glazbena terminologija u časopisu Arti musices (od br. 1 1992. godine) ovaj je Vodič prvi rezultat rada na tome projektu s kojim se izlazi pred javnost. Razložno je možda odmah ponoviti zašto je izbor pao baš na nazivlje glazbe 20. stoljeća: »Jasno je da bi primarni krug znanstvenih interesa u ovakvom istraživačkom projektu morao pripadati živom hrvatskom jeziku, tj. onome jeziku koji je danas u uporabi. Da bi se znanstveni ciljevi što preciznije formulirali, najbolje je — čini se — jezgru istraživanja ograničiti na onaj pojmovni fundus koji se odnosi na suvremenu glazbu ili pak na glazbu 20. stoljeća u cjelini jer ta glazba svoju teoriju i znanost, pa prema tome i pojmovna uporišta, mora temeljiti na standardima i normama živog jezika...« Drugi je razlog možda posve prosvjetiteljski: manjak nazivlja iz glazbe 20. stoljeća ili pak slab uvid u impozantan fond stručnih riječi i tehničkih pojmova u pisanju o glazbi 20. stoljeća na hrvatskome jeziku. Metodologija istraživanja osjetno je potaknuta drugim razlogom: Kao izvor fonda pojmova nisu poslužili samo priručnici na hrvatskome jeziku (kojih je broj ionako ograničen), nego se odmah na početku odlučilo uzeti u obzir i nazivlje što se nalazi u svim kompetentnim priručnicima na engleskome, njemačkome, francuskome i talijanskome jeziku. Smatralo se naime da će uporaba pojmova u stranoj stručnoj i znanstvenoj literaturi moći pružiti jasne putokaze za njihovu pravilnu uporabu u hrvatskome jeziku, čak i onda ako se do sada gotovo uopće ili uopće nisu rabili. Osim toga ovakav pristup poslu činio se od početka i najobjektivnijim (uz odluku da se svaki pojam obrađuje po jednoj te istoj maketi): subjektivni izbor autora ograničenje samo na definicije, od kojih se odluka nerijetko odnosila i na one koje više problematiziraju no što jasno definiraju značenje pojma — a to se onda odražava u komentaru i kritici!
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti