Pregled bibliografske jedinice broj: 726365
Procjenjuju li se učitelji kompetentnima poučavati darovite učenike : identifikacija, stručna podrška i educiranost učitelja?
Procjenjuju li se učitelji kompetentnima poučavati darovite učenike : identifikacija, stručna podrška i educiranost učitelja? // 2. dani obrazovnih znanosti “Uloga istraživanja u obrazovnim promjenama” : knjiga sažezaka
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, Centar za istraživanje i razvoj obrazovanja, 2014. str. 27-28 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 726365 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Procjenjuju li se učitelji kompetentnima poučavati darovite učenike : identifikacija, stručna podrška i educiranost učitelja?
(Self-perceived teachers competence to teach gifted students : identification, professional support and education of teachers?)
Autori
Galić, Matea ; Skočić Mihić, Sanja ; Arrigoni, Jasna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
2. dani obrazovnih znanosti “Uloga istraživanja u obrazovnim promjenama” : knjiga sažezaka
/ - Zagreb : Institut za društvena istraživanja, Centar za istraživanje i razvoj obrazovanja, 2014, 27-28
Skup
Dani obrazovnih znanosti “Uloga istraživanja u obrazovnim promjenama” (2 ; 2014)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 16.10.2014. - 17.10.2014
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
daroviti učenici ; učitelji ; poučavanje ; identifikacija ; kompetentnost
(gifted children ; teacher ; teaching ; identification ; competences)
Sažetak
Darovitost je složen fenomen, teorijski opisan brojnim definicijama i kriterijima, a u odgojno-obrazovnom sustavu termin daroviti učenici odnosi se na heterogenu skupinu učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama čiji su potencijali ili postignuća značajno iznadprosječni. Poučavanje darovitih učenika traži sustavno organiziranu identifikaciju i praćenje, te kompetentne učitelje koji su osposobljeni poučavati ih u skladu s njihovim odgojno-obrazovnim potrebama. Obzirom na nedostatnu sustavnu brigu za darovite učenike u školskom sustavu i učitelja tijekom inicijalnog obrazovanja u radu se polazi od hipoteze da učitelji u manjoj mjeri identificiraju darovite učenike, imaju nedostatnu podršku stručnih suradnika, da djelomično poznaju osobine ovih učenika, te da se shodno tome i procjenjuju djelomično kompetentnima za rad s darovitim učenicima. Istraživanje je provedeno na uzorku 118 učitelja razredne nastave zaposlenih u četiri županije. Kreiran je mjerni instrument koji uz niz nezavisnih varijabli sadrži Skalu samoprocijenjih kompetencija za poučavanje darovitih učenika dobrih metrijskih karakteristika (Cronbach α =0, 83). Rezultati istraživanja govore o nedovoljnoj identifikaciji darovitih učenika jer tek polovica učitelja procjenjuje da u razredu ima darovitog učenika, samo 6% učitelja ima službeno identificirane darovite učenike u razredu, s vrlo upitnim razumijevanjem termina službene identifikacije. Tek 10% učitelja imalo je osrednju razinu podrške stručnih suradnika u radu s darovitim učenicima. Učitelji procjenjuju da u većoj mjeri poznaju osobine darovitih učenika (M=2, 74) i da se u većoj mjeri procjenjuju kompetentnima poučavati darovite učenike (M=2, 9). Smatraju da su osrednje educirani za poučavanje darovitih učenika (M=2, 33), što je očekivano obzirom na nepostojanje obveznog kolegija za stjecanje kompetencija za poučavanje ovih učenika u formalnom obrazovanju učitelja. Slično, tijekom trajnog profesionalnog razvoja kompetencije za rad s darovitim učenicima steklo je tek 24% učitelja. Iako oskudno educirani, suprotno postavljenoj hipotezi učitelji se procjenjuju u većoj mjeri kompetentnima poučavati darovite učenike, što može govoriti o njihovoj spremnosti i moguće tek površnom razumijevanju ovog fenomena utemeljenoga na predrasudama o darovitim učenicima. Zaključno, učitelji poučavaju uglavnom neidentificirane darovite učenike u razredima, s nedostatnom razinom osposobljenosti tijekom inicijalnog i trajnog profesionalnog razvoja i oskudnom podrškom stručnih suradnika. Da bi daroviti učenici mogli realizirati svoje potencijale, treba usustaviti proces njihove identifikacije i praćenja, te osiguravanja individualizacije u radu i obogaćivanja programa rada, koji je jedino moguće uz kompetentne učitelje kao nositelja procesa poučavanja darovitih učenika. Ključne riječi: daroviti učenici, učitelji, poučavanje, identifikacija, kompetentnost
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište u Rijeci