Pregled bibliografske jedinice broj: 720964
Lik zarobljene žene u dramskim djelima hrvatske renesansne književnosti
Lik zarobljene žene u dramskim djelima hrvatske renesansne književnosti, 2014., doktorska disertacija, Filozofski Fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 720964 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Lik zarobljene žene u dramskim djelima hrvatske renesansne književnosti
(The Character of Captive Women in Croatian Renaissance Drama)
Autori
Dulibić-Paljar, Dubravka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski Fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
07.03
Godina
2014
Stranica
200
Mentor
Delbianco, Valnea
Ključne riječi
ženski lik; rodni identitet; djevičanstvo; hrvatska književna povijest; renesansa; Muka svete Margarite; Mavro Vetranović; Hanibal Lucić; Nikola Nalješković
(female character; gender identity; virginity; Croatian literary history; Renaissance; Passion of St. Margaret; Mavro Vetranović; Hanibal Lucić; Nikola Nalješković)
Sažetak
Disertacija se bavi konstituiranjem lika zarobljene žene u izabranim dramskim djelima renesansnog razdoblja hrvatske književnosti. Polazeći od pretpostavke da djevičanstvo dominantna tekstualnoidentitetska odrednica tog lika, korpus istraživanja koncipiran je kao cjelina u kojoj se prate različite realizacije djevičanstva. U Muci svete Margarite radi se o dramatizaciji religijskoga (martirološkog djevičanstva), u Robinji Hanibala Lucića o sekularnom (predbračnom) djevičanstvu, dok se u pastoralnim dramama dubrovačkih autora (Istoriji od Dijane te Lovcu i vili Mavra Vetranovića i Komediji III. Nikole Nalješkovića) može razabrati kompleksna struktura djevičanstva realizirana oprekom religijsko vs. sekularno djevičanstvo. Religijsko se djevičanstvo pri tome ostvaruje prevalentnim karakteristikama tradicionalnih modela ženskoga religijskog djevičanstva: virago i virgo modela, dok se sekularno djevičanstvo oblikuje suvremenim renesansnim kodeksom ženske čestitosti. Na tragu suvremenoga interesa za fenomen djevičanstva u predmodernom i ranomodernom razdoblju (K. Coyne Kelly, S. Salih, R. Evans i dr.) djevičanstvo se analitički sagledava kao rodnoidentitetska kategorija obilježena inherentnom nestabilnošću i procesualnošću. Proces (p)ostajanja djevicom u središtu je analize dramskih tekstova, dok se zarobljeni djevičanski likovi pokazuju otvorenima upisivanju različitih simboličkih vrijednosti kulture koja ih je stvarala: od visokovrijednih religijskih ideala do političkih mitologema. Svojom pojavom na početku ranonovovjekovne književne kulture, ti ženski likovi ujedno najavljuju kasnije literarne figure poput alegorijskih nacionalno reprezentativnih vila Zoranićeva i Barakovićeva djela, kao i baroknih junakinja dubrovačke melodrame.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli