Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 716391

Kultura moći i poslovna etika u djelima Paula Tillicha


Rogošić, Nediljka
Kultura moći i poslovna etika u djelima Paula Tillicha, 2011., magistarski rad, Filozofski fakultet Družbe Isusove, Zagreb


CROSBI ID: 716391 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Kultura moći i poslovna etika u djelima Paula Tillicha
(Culture of power and business ethics in the writings of Paul Tillich)

Autori
Rogošić, Nediljka

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad

Fakultet
Filozofski fakultet Družbe Isusove

Mjesto
Zagreb

Datum
19.12

Godina
2011

Stranica
153

Mentor
Koprek, Ivan

Ključne riječi
etika ; poslovna etika ; moral ; ljubav ; moć ; pravda ; Paul Tillich
(ethics ; business ethics ; morality ; love ; power ; justice ; Paul Tillich)

Sažetak
Rad prikazuje promišljanja, stavove, spoznaje i objašnjenja Paula Tillicha o pojmovima kao što su moć, pravda, ljubav i hrabrost s obzirom na njihovo ontološko i etičko značenje. Pri tome je poseban naglasak stavljen na pojam moć. Rad se sastoji od sedam poglavlja: Uvod, Etika i strukturni elementi etike u mislima Paula Tillicha, Inkulturacija moći povezane s ljubavi, pravdom i hrabrošću u poslovni svijet današnjice, Rezultati istraživanja – čimbenici koji utječu na način ponašanja pojedinaca i grupe pojedinaca ili društvenih skupina u Republici Hrvatskoj te Zaključak. Paul Tillich (1886-1965) je njemačko- američki teolog i filozof. Poslije emigracije u Ameriku 1993., postao je jedan od najutjecajnijih religijskih mislilaca 20. stoljeća. Ono što je njegovu praksu činilo različitom jest odluka da se bavi teologijom svjesno povezanom sa stvarnošću, odnosno u korelaciji s tadašnjim dominantnim pitanjima i dvojbama. Tillich naglašava da se nitko ne može konstruktivno baviti teologijom, filozofijom i etikom, a da na svakom koraku ne naiđe na pojmove kao što su ljubav, moć i pravda. Oni se pojavljuju na presudnim mjestima, u doktrini o čovjeku, u psihologiji i sociologiji, pripada im središnje mjesto u etici i znanosti o pravu, oni određuju političku teoriju i obrazovnu metodu, a ne može ih se izbjeći čak ni u medicini koja se bavi psihom i tijelom. Zato s pravom možemo reći da se o navedenim pojmovima treba govoriti i u okviru poslovne etike. Tillich govori o odnosima između ljubavi i moći, ljubavi i pravde te pravde i moći. Ljubav i moć se obično suprotstavljaju na način da se ljubav poistovjećuje s odricanjem moći, a moć s uskraćivanjem ljubavi. Međutim, Tillich zaključuje da konstruktivna društvena etika pretpostavlja da smo svjesni elementa ljubavi u strukturama moći te elementa moći bez kojeg ljubav postaje kaotično predanje. Odnos ljubavi i pravde je vrlo složen. Svi problemi koji se susreću u odnosima između ljubavi s jedne te moći i pravde s druge strane, kako u pojedinačnom tako i u društvenom smislu, nerješivi su ukoliko se ljubav prvenstveno shvaća kao emocija, jer je u tom slučaju ljubav sentimentalna nadopuna moći i pravde, koja je u konačnici nevažna i koja ne može mijenjati zakone pravde ni strukture moći. Pravda, ljubav i moć su međusobno povezani elementi etike, koji imaju značajnu ulogu u životu svakog čovjeka. Njihova uloga posebno dolazi do izražaja u sferi ljudskih odnosa u osobnim susretima. Način na koji pojedinac postupa u pojedinim situacijama, u susretima s drugim osobama govori o njegovoj osobnoj kulturi. U tim susretima čovjek može nadići sama sebe u svim smjerovima u znanju i ovladavanju i nitko ne može reći gdje su granice njegove moći. Postoji jedno sasvim određeno ograničenje s kojim se stalno susreće, a to je drugi čovjek. Onaj drugi, onaj »ti« predstavlja neku vrstu zida kojeg ne može ni ukloniti, ni upotrijebiti, niti u njega prodrijeti. Onaj tko to pokuša učiniti uništava samog sebe. Upravo u odnosima između pojedinaca dolazi do izražaja dostojanstvo svakog čovjeka. Moć u ljudskom životu znači mogućnost samopotvrde odnosno samoostvarenja usprkos unutarnjoj i vanjskoj negaciji. Ona je mogućnost neizmjernog (beskonačnog) prevladavanja ne-bitka, a to znači svega što prijeti uništenju čovjeka kao osobe i njegovog dostojanstva. Ljudska moć koja je prisutna u svakoj sredini mora u svakom trenutku, svakodnevno svladavati otpor, kako unutarnji tako i vanjski, da bi se ostvario smisao djelovanja. Pojedinac ili određena sredina biti će to uspješnija što svlada veći otpor. Ljubav, moć i pravda jedno su u božanskom temelju i oni postaju jedno u ljudskom životu. Bog nam daje fizičku moć da nešto učinimo ili ne učinimo, daje nam volju prema nečemu, ali iznad svega, daje nam moć molitve da kroz nju spoznamo kako svladati prepreke koje umanjuju našu volju ili se opiru našoj volji, a isto tako da spoznamo što je Božja volja za svakoga od nas. Moć, ljubav, pravda i hrabrost prema spoznajama Paula Tillicha čine bitne elemente etike. Međutim, njihovo značenje proizlazi iz njihove ontološke biti koja je ugrađena u bitak svakog čovjeka. Oni daju čovjeku posebnu dimenziju koja ga uzdiže na dostojanstvo koje nema ni jedno drugo biće. Iznenađujuća je spoznaja koliko je Tillich bio ispred svoga vremena kada je zaključio da veliki centri moći ako koriste superiorni položaj nad drugim centrima moći na način da ih unište ili oslabe, u konačnici i sami postaju slabiji ili sami sebe uništavaju. Također je vrlo važan njegov zaključak kojim je dao odgovor na pitanje postoji li u etici nešto stalno, nešto nepromijenjeno i stabilno što se može primijeniti u svim prilikama i u promjenjivim uvjetima. Tillich prihvaća načelo ljubavi kao trajnu vrijednost i načelo koje vrijedi za sve prilike i za sva vremena, bez obzira na društvene i tehnološke promjene. Zato nije čudno što je Tillich prepoznat kao jedan od istaknutijih teologa i mislioca dvadesetog stoljeća.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija, Teologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Fakultet filozofije i religijskih znanosti

Profili:

Avatar Url Nediljka Rogošić (autor)

Avatar Url Ivan Koprek (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Rogošić, Nediljka
Kultura moći i poslovna etika u djelima Paula Tillicha, 2011., magistarski rad, Filozofski fakultet Družbe Isusove, Zagreb
Rogošić, N. (2011) 'Kultura moći i poslovna etika u djelima Paula Tillicha', magistarski rad, Filozofski fakultet Družbe Isusove, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Rogo\v{s}i\'{c}, Nediljka}, year = {2011}, pages = {153}, keywords = {etika, poslovna etika, moral, ljubav, mo\'{c}, pravda, Paul Tillich}, title = {Kultura mo\'{c}i i poslovna etika u djelima Paula Tillicha}, keyword = {etika, poslovna etika, moral, ljubav, mo\'{c}, pravda, Paul Tillich}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Rogo\v{s}i\'{c}, Nediljka}, year = {2011}, pages = {153}, keywords = {ethics, business ethics, morality, love, power, justice, Paul Tillich}, title = {Culture of power and business ethics in the writings of Paul Tillich}, keyword = {ethics, business ethics, morality, love, power, justice, Paul Tillich}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font