Pregled bibliografske jedinice broj: 715254
Analiza utjecaja tla na aerodinamičke značajke krila primjenom metode noseće linije
Analiza utjecaja tla na aerodinamičke značajke krila primjenom metode noseće linije, 2014., diplomski rad, diplomski, PMF-Fizika, Zagreb
CROSBI ID: 715254 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Analiza utjecaja tla na aerodinamičke značajke krila primjenom metode noseće linije
(Analysis of the wing aerodynamic characteristics in ground effect with application of lifting line method)
Autori
Peruš, Irena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
PMF-Fizika
Mjesto
Zagreb
Datum
14.07
Godina
2014
Stranica
119
Mentor
Vrdoljak, Milan ; Horvatić, Davor
Ključne riječi
modificirana metoda noseće linije; utjecaj tla; krilo složene geometrije
(modified lifting line method; ground effect; complex geometry wing)
Sažetak
U radu su prezentirani rezultati utjecaja tla na intenzitet cirkulacije, koeficijenta uzgona te koeficijenta induciranog otpora krila dobiveni primjenom modificirane metode noseće linije i metode zrcalne slike. Modificirana metoda noseće linije je proširenje Prandtlove metode noseće linije primjenjivo na krila složene geometrije. Takva metoda zamjenjuje trodimenzionalno krilo jednom nosećom linijom na kojoj su smješteni središnji dijelovi potkovičastih vrtloga koji zajedno čine jedan vezani vrtlog. Intenzitet cirkulacije se odreduje Biot-Savartovim zakonom na način da se u kontrolne točke postavljene na tri četvrtine tetive krila primjenjuje rubni uvjet tangencijalnog optjecanja. Tako odredeni intenzitet cirkulacije omogućuje izračun koeficijenta sile uzgona na mjestu noseće linije kao i inducirane brzine te s njom povezanog koeficijenta induciranog otpora. Načinjena je usporedbe ove metode sa Prandtlovom metodom, metodom vrtložne rešetke te eksperimentalnim rezultatima te se pokazalo da je metoda zadovoljavajuća. Problem utjecaja tla na aerodinamičke značajke krila rješava se uz rubni uvjet tangencijalnog strujanja uz tlo. Takav rubni uvjet omogućava da se utjecaj tla promatra kao utjecaj zrcalnog krila na realno krilo koje se nalazi na istoj udaljenosti od tla kao i realno krilo. Utjecaj tla se manifestira ponajprije preko smanjenja iznosa induciranog otpora, a potom i preko povečanja intenziteta cirkulacije oko krila te sile uzgona. Od svih geometrijskih značajki krila, dihedral, vitkost i suženje krila se pokazuju najbitnijima u analizi utjecaja tla što rezultira da se utjecaj tla ne moˇe promatrati kao jedinstvena funkcija udaljenosti krila od tla. Radi toga je uvedena mjera utjecaja tla na koeficijent uzgona i koeficijent induciranog otpora. Ona objedinjuje sve najvažnije geometrijske značajke te bezdimenzionalnu veličinu h/b koja predstavlja mjeru udaljenosti od tla. Pomoću nje je lako, uz poznatu geometriju krila, odrediti do koje visine će postojati utjecaj tla na aerodinamičke koeficijente krila. Pokazalo se ujedno da pri takvoj analizi treba uzeti u obzir i početnu vrijednost koeficijenta uzgona pod utjecajem tla te da treba fiksirati napadni kut pri kojem se radi analiza. Tako načinjena modificirana metoda noseće linije primjenjena u analizi utjecaja tla korištena je za odredivanje mjere utjecaja tla na konkretnu letjelicu složene geometrije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Fizika, Zrakoplovstvo, raketna i svemirska tehnika
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb,
Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb