Pregled bibliografske jedinice broj: 715223
Poticaje razvoja fonematskog sluha i fonološke svjesnosti kod djeteta s cerebralnom paralizom
Poticaje razvoja fonematskog sluha i fonološke svjesnosti kod djeteta s cerebralnom paralizom, 2014., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 715223 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Poticaje razvoja fonematskog sluha i fonološke svjesnosti kod djeteta s cerebralnom paralizom
(Encouraging of development of phonemic discrimination ability and phonological awareness in a child with cerebral paralysis)
Autori
Erić, Ivana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
16.06
Godina
2014
Stranica
67
Mentor
Mildner, Vesna
Ključne riječi
fonematski sluh; fonološka svjesnost; cerebralna paraliza; teškoće čitanja; opismenjavanje
(phonemic discrimination ability; phonemic awareness; cerebral paralysis; difficulties in reading; literacy teaching)
Sažetak
Usvajanje fonematskog sluha i fonološke svjesnosti dio je urednog govorno-jezičnog razvoja. U dobi od četiri godine kod djece se počinje stvarati svjesnost o glasovnoj strukturi rečenice. Između četvrte i pete godine stvara se svjesnost o glasovnoj strukturi riječi. Dijete najprije počima raspoznavati rime, a poslije i inicijalni glas riječi. Fonološka svjesnost doživljava najveće povećanje između pete i šeste godine kada dijete shvaća da promjena jednog glasa u riječi ili njihova redoslijeda mijenja smisao ili uništava riječ. U sedmoj godini većina djece ima formiranu fonematsku svjesnost i uspješno rješava zadatke fonološke analize i sinteze. Mali je broj djece u ovoj dobi koja teže rješavaju zadatke fonematskog sluha i fonološke svjesnoti. Toj djeci potrebna je pomoć stručnjaka koja uključuje uvježbavanje fonematskog sluha i fonološke svjesnosti pomoću govorno-jezičnih igara i vježbi. Poteškoće u fonološkoj svjesnosti otežavaju usvajanje vještine čitanja. Osobito se to odnosi na djecu s dijagnozom disleksije kojima su poteškoće u čitanju primarni simptom. Teškoće u čitanju mogu biti sekundarne prirode kao kod djece s višestrukim teškoćama kao što je cerebralna paraliza. U ovom radu, nakon definicije i klasifikacije stanja cerebralne paralize slijedi metodički dio u kojem se na primjeru cerebralno paraliziranog devetogodišnjeg dječaka ogleda važnost i korisnost treninga fonološke svjesnosti. Dijete je uključeno u trening fonološke svjesnosti koji je sveukupno obuhvatio dvadeset i četiri individualna školska sata. Cilj treninga bio je unaprijediti fonološku svjesnost kod djeteta. Trening je podrška rehabilitacijsko-edukacijskim programima opismenjavanja koje dijete pohađa u dva zagrebačka rehabilitacijska centra. Ovaj rad polazi od znanstveno utemeljene pretpostavke da su fonološka svjesnost i usvajanje vještine čitanja međusobno povezani. Istraživanja su dokazala da uvježbavanje fonološke svjesnosti pridonosi usvajanju vještine čitanja, i obrnuto ; formalno podučavanje čitanja pridonosi razvoju fonološke svjesnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0000000-3096 - Neurolingvistički aspekti bilingvizma (Mildner, Vesna, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Vesna Mildner
(mentor)