Pregled bibliografske jedinice broj: 704215
Uvjerenja studentica učiteljskoga fakulteta o ulozi učitelja, učenika i poučavanju
Uvjerenja studentica učiteljskoga fakulteta o ulozi učitelja, učenika i poučavanju // Sociologija i prostor, 51 (2013), 3(197); 493-508 doi:10.5673/sip.51.3.3 (recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 704215 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uvjerenja studentica učiteljskoga fakulteta o ulozi učitelja, učenika i poučavanju
(Understanding the Role of Teachers, Learners and Teaching – Beliefs of Students at the Faculty of Teacher Education)
Autori
Domović, Vlatka ; Vizek Vidović, Vlasta
Izvornik
Sociologija i prostor (1846-5226) 51
(2013), 3(197);
493-508
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
učiteljska uvjerenja o poučavanju ; profesionalni identitet učitelja ; percepcija
(teacher professional beliefs ; teacher identity ; perception of teacher/ learner role)
Sažetak
Profesionalna uvjerenja, kao jezgro profesionalnoga identiteta učitelja, u značajnoj mjeri usmjeruju svakodnevnu učiteljsku praksu u školama. S obzirom na novije spoznaje o otpornosti intuitivnih uvjerenja budućih učitelja na obrazovne utjecaje tijekom inicijalnoga obrazovanja, provedeno je komparativno istraživanje na uzorku studentica prve (N = 205) i završne godine učiteljskih studija (N = 95) u Zagrebu, Zadru i Rijeci kako bi se provjerilo postoje li razlike između tih dviju skupina u shvaćanju uloge učitelja i učenika, kao i u temeljnim uvjerenjima o prirodi poučavanja. U istraživanju je primijenjen kvalitativni i kvantitativni pristup, pri čemu je percepcija uloge učitelja i učenika ispitana tehnikom metafora, dok su uvjerenja o prirodi poučavanja ispitana primjenom Upitnika o pristupima poučavanju (Trigwelli Prosser, 2006.). Analiza kvalitativnih podataka pokazala je da je kod obje skupine u percepciji uloge učitelja dominantna bila orijentacija brižnosti (učitelj kao roditelj ili prijatelj), dok je u percepciji uloge učenika bila dominantna bihevioristička orijentacija (učenik kao spužva) bez obzira na činjenicu da se jedna skupina sudionica nalazila u završnoj fazi inicijalnoga obrazovanja. S druge strane analiza uvjerenja o poučavanju pokazala je da obje skupine visoko procjenjuju važnost usmjerenosti prema učeniku i učenju, što ukazuje na odmak od njihovih uvjerenja o ulozi učitelja i učenika identificiranih u analizi metafora. U raspravi se ističe kako bi jedan od glavnih zadataka obrazovanja učitelja trebao biti osvještavanje ovih diskrepancija te transformacija intuitivnih uvjerenja temeljenih na ranom osobnom obrazovnom iskustvu u znanstveno utemeljena shvaćanja o učenju i poučavanju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb,
Učiteljski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Scopus