Pregled bibliografske jedinice broj: 701212
Upoznavanje djece rane i predškolske dobi s prirodnim znanostima - pomicanje granica i otklanjanje predrasuda?
Upoznavanje djece rane i predškolske dobi s prirodnim znanostima - pomicanje granica i otklanjanje predrasuda? // 16. riječki dani (bio)etike: Etika u znanstvenom istraživanju
Rijeka, Hrvatska, 2014. (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 701212 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Upoznavanje djece rane i predškolske dobi s prirodnim znanostima - pomicanje granica i otklanjanje predrasuda?
(Introducing science to the children of early and preschool age - pushing the boundaries and eliminating the prejudice?)
Autori
Vujičić, Lidija ; Boneta, Željko ; Ivković, Željka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
16. riječki dani (bio)etike: Etika u znanstvenom istraživanju
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 09.05.2014
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
kultura odgojno-obrazovne ustanove; prirodoznanstvena pismenost; akcijsko istraživanje; istraživanje s djecom; etički aspekti istraživanja
(culture of educational institution; scientific literacy; action research; research with children; ethical aspects of research)
Sažetak
Poticanje prirodoznanstvene pismenosti u sve ranijoj dječjoj dobi postalo je društveno prepoznata potreba odgojno-obrazovnog sustava. U tom smislu, zanimljivo je promatrati različite kulture odgojno-obrazovnih ustanova čija obilježja mogu olakšavati ili ograničavati uključivanje djece u istraživačke aktivnosti. Sociokonstruktivistički pristup polazi od pretpostavke da je upravo određenim izmjenama u neposrednoj okolini ustanove u kojoj dijete boravi moguće postići uvjete u kojima će se dijete lakše i spontanije zainteresirati za eksperimentiranje i istraživanje. Zato u ovom izlaganju želimo predstaviti projekt na kojemu su spomenute izmjene u kulturi odgojno-obrazovne ustanove učinjene i na kojemu su djeci ponuđene različite prirodoznanstvene aktivnosti u kojima im je dano povjerenje da nastupaju kao samostalni refleksivni istraživači koji razvijaju svoje kritičko mišljenje, kreativnost, inicijativnost, procjene rizika pri donošenju odluka i konstruktivno rješavanje problemskih situacija. Osim što je polučio dobre praktične rezultate, projekt je učvrstio i obogatio paradigmatsko-teorijski okvir na kojem je utemeljen. Između ostalog, akcijsko istraživanje u kojem djeca ravnopravno s odraslim znanstvenicima i odgajateljima sudjeluju u kreiranju različitih aktivnosti učenja, pokazalo je da je moguće izbjeći ili zaobići neke etičke dileme karakteristične za anketno ili eksperimentalno istraživanje u kojem sudjeluju djeca. Također, akcijsko istraživanje koje je specifično usmjereno na podizanje prirodoznanstvene pismenosti otvara prostor i za rano upoznavanje djeteta s etičkim aspektima znanosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Pedagogija
Napomena
Znanstveni projekt "Kultura odgojno-obrazovne ustanove kao čimbenik sukonstrukcije znanja", Sveučilište u Rijeci, broj potpore: 13.10.2.2.01, voditeljica: izv. prof. dr. sc. Lidija Vujičić
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište u Rijeci