Pregled bibliografske jedinice broj: 699671
Determinante matematičkog samopoimanja: Analiza rodnih univerzalnosti i specifičnosti
Determinante matematičkog samopoimanja: Analiza rodnih univerzalnosti i specifičnosti // Sažetci priopćenja - XIX. Dani psihologije u Zadru / Ana Slišković (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2014. str. 129-129 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 699671 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Determinante matematičkog samopoimanja: Analiza rodnih univerzalnosti i specifičnosti
(Determinants of students' mathematics self- concept: Analysis of gender universalities and specificities)
Autori
Matić, Jelena ; Marušić, Iris ; Baranović, Branislava
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Sažetci priopćenja - XIX. Dani psihologije u Zadru
/ Ana Slišković - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2014, 129-129
ISBN
978-953-331-054-1
Skup
XIX. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 29.05.2014. - 31.05.2014
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
matematičko samopoimanje; rodne razlike; ličnost
(mathematics self-concept; gender differences; personality)
Sažetak
Matematičko samopoimanje ima ključnu ulogu u odabiru i održavanju adaptivnog ponašanja pri učenju matematike, izboru studija i uspjehu upisa na visokoškolske programe u području znanosti, tehnologije ili matematike (Parker i sur., 2014). Stoga je važno razumjeti koji su faktori povezani s učeničkom matematičkom slikom o sebi. Povrh školskog uspjeha u matematici, čija je povezanost s matematičkim samopoimanjem dobro poznata (npr. Ma i Kishor, 1997), cilj ovog istraživanja bio je razmotriti ulogu koju u objašnjenju matematičkog samopoimanja imaju osobine ličnosti, matematička anksioznost, stereotipi o matematici kao tradicionalno muškoj domeni te percepcija uloge i ponašanja nastavnika matematike. Istraživanje je provedeno na uzorku od 511 učenika 8. razreda iz 36 osnovnih škola u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji. S obzirom na dokumentirane rodne razlike u matematičkom samopoimanju (Ma i Kishor, 1997), analiza doprinosa spomenutih prediktora napravljena je na rodno odijeljenim uzorcima. Dvjema hijerarhijskim regresijskim analizama utvrđen je ukupni doprinos prediktora objašnjenju varijance matematičkog samopoimanja učenika (R = 0.63) i učenica (R = 0.72) te pojedinačni doprinosi varijabli uspjeh u matematici, ličnost, strah od matematike, stereotipi o matematici kao muškoj domeni i percepcija uloge i ponašanja nastavnika matematike, koje su tim redom uvođene u analizu. Uspjeh u matematici najsnažnija je odrednica matematičke slike o sebi obiju rodnih skupina, s tim da je njegova povezanost s matematičkim samopoimanjem statistički značajno veća na uzorku učenica. Ličnost, točnije, faktor savjesnosti rodno je specifična determinanta koja doprinosi objašnjenju varijance matematičkog samopoimanja učenica, ali ne i učenika. Obrnuto vrijedi za stereotipe o matematici kao muškoj domeni koji su se pokazali rodno specifičnom determinantom samopoimanja učenika. Strah od matematike rodno je univerzalna odrednica matematičkog samopoimanja koja ga jednako snažno determinira kod učenika i učenica. Percepcija uloge i ponašanja nastavnika također je povezana s matematičkim samopoimanjem obiju rodnih skupina. Nalazi provedenog istraživanja mogu doprinijeti utemeljenom planiranju i primjeni univerzalnih i specifičnih intervencija za poboljšanje matematičkog samopoimanja učenica i učenika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
100-1001677-0938 - Kompetencije za društvo znanja i razvoj nacionalnog kurikuluma u Hrvatskoj (Baranović, Branislava, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb