Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 695154

Dobne i spolne razlike u povezanosti nekih socio- emocionalnih aspekata razvoja djece i njihova školskog uspjeha s vršnjačkim nasiljem i viktimizacijom


Velki, Tena; Duvnjak, Ivana; Milić, Marija
Dobne i spolne razlike u povezanosti nekih socio- emocionalnih aspekata razvoja djece i njihova školskog uspjeha s vršnjačkim nasiljem i viktimizacijom // Treći sarajevski dani psihologije: Zbornik sažetaka / Kolenović Đapo, Jadarnka ; Husremović, Dženana ; Hasanbegović-Anić, Enedina (ur.).
Sarajevo: Filozofski fakultet Univerziteta u Sarajevu, 2014. str. 19-20 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 695154 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Dobne i spolne razlike u povezanosti nekih socio- emocionalnih aspekata razvoja djece i njihova školskog uspjeha s vršnjačkim nasiljem i viktimizacijom
(Age and gender differences in correlation between socio-emotional aspects of children's development, their academic achievement and peer violence and victimization)

Autori
Velki, Tena ; Duvnjak, Ivana ; Milić, Marija

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Treći sarajevski dani psihologije: Zbornik sažetaka / Kolenović Đapo, Jadarnka ; Husremović, Dženana ; Hasanbegović-Anić, Enedina - Sarajevo : Filozofski fakultet Univerziteta u Sarajevu, 2014, 19-20

ISBN
978-9958-625-48-0

Skup
Treći sarajevski dani psihologije

Mjesto i datum
Sarajevo, Bosna i Hercegovina, 25.04.2014. - 26.04.2014

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
vršnjačko nasilje; vršnjačka viktimizacija; školski uspjeh; socio-emocionalni razvoj
(peer violence; peer victimization; academic achievement; socio-emotional development)

Sažetak
Vršnjačko nasilje predstavlja ozbiljan problem u današnjem društvu. Nasilje i viktimizacija u školama, koju djeca svakodnevno doživljavaju, ozbiljno utječe na sve aspekte njihova razvoj. Cilj istraživanja bio je provjeriti dobne i spolne razlike u povezanosti vršnjačkog nasilja i viktimizacije s nekim aspektima socijalno- emocionalnog razvoja djece (broj prijatelja, vršnjačka prihvaćenost, impulzivnost, empatija) te njihovim školskim uspjehom. U istraživanju je sudjelovalo 880 učenika petog do osmog razreda (48% dječaka i 52% djevojčica). Učenici su imali između 10 i 16 godina (M=12, 81, SD=1, 15). Tijekom redovne nastave ispunili su Skalu impulzivnosti (Vulić-Prtorić, 2006), Upitnik empatije (Ivanović i Buško, 2008), Skalu učestalosti izloženosti medijima (Velki, 2012) te Upitnik o nasilju među školskom djecom (Velki i Vrdoljak, 2011). Rezultati istraživanja pokazuju kako je vršnjačko nasilje statistički značajno povezano s većim brojem prijatelja (r=0, 09, p<0, 05), većom razinom impulzivnosti (r=0, 44, p<0, 01) i manjom razinom afektivne empatije (r=-0, 18, p<0, 01), dok je vršnjačka viktimizacija povezana sa slabijim školskim uspjehom (r=-0, 13, p<0, 01), manjom vršnjačkom prihvaćenosti (r=-0, 45, p<0, 01) i većim stupnjem impulzivnosti (r=0, 19, p<0, 01). Visina se korelacije razlikuju ovisno o dobi i spolu učenika. Pronađena je statistički značajno veća povezanost između vršnjačkog nasilja i socijalnih aspekata razvoja (broj prijatelja, vršnjačka prihvaćenost) za niže razrede osnovne škole (5. i 6. razred ; Fisherov z=-1, 85, p<0, 05) te veća povezanost vršnjačkog nasilja i impulzivnosti za djevojčice (Fisherov z=-3, 37, p<0, 01). Povezanost vršnjačke viktimizacije i školskog uspjeha također je ovisila o dobi (Fisherov z=-2, 9, p<0, 01), odnosno statički značajno veća povezanost dobivena je za niže razrede osnovne škole (5. i 6. razred). Iz navedenog možemo zaključiti kako su različiti aspekti razvoja u podlozi vršnjačkog nasilja, odnosno vršnjačke viktimizacije, pri čemu su za vršnjačko nasilje važniji emocionalni aspekti i broj prijatelja, dok su za viktimizaciju važniji osjećaj vršnjačke prihvaćenosti i školski uspjeh. Također su više povezanosti različitih aspekata razvoja s nasiljem i viktimizacijom pronađene za niže razrede osnovne škole. Mjereni aspekti razvoja očito imaju važniju ulogu za pojavu nasilja i viktimizacije kod mlađih učenika, dok su možda neki drugi aspekti razvoja (npr. popularnost u vršnjačkoj skupini, emocionalna inteligencija i sl.), koje treba dodatno istražiti, važniji za starije učenike.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek,
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek

Profili:

Avatar Url Marija Milić (autor)

Avatar Url Tena Velki (autor)

Avatar Url Ivana Duvnjak (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Velki, Tena; Duvnjak, Ivana; Milić, Marija
Dobne i spolne razlike u povezanosti nekih socio- emocionalnih aspekata razvoja djece i njihova školskog uspjeha s vršnjačkim nasiljem i viktimizacijom // Treći sarajevski dani psihologije: Zbornik sažetaka / Kolenović Đapo, Jadarnka ; Husremović, Dženana ; Hasanbegović-Anić, Enedina (ur.).
Sarajevo: Filozofski fakultet Univerziteta u Sarajevu, 2014. str. 19-20 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Velki, T., Duvnjak, I. & Milić, M. (2014) Dobne i spolne razlike u povezanosti nekih socio- emocionalnih aspekata razvoja djece i njihova školskog uspjeha s vršnjačkim nasiljem i viktimizacijom. U: Kolenović Đapo, J., Husremović, D. & Hasanbegović-Anić, E. (ur.)Treći sarajevski dani psihologije: Zbornik sažetaka.
@article{article, author = {Velki, Tena and Duvnjak, Ivana and Mili\'{c}, Marija}, year = {2014}, pages = {19-20}, keywords = {vr\v{s}nja\v{c}ko nasilje, vr\v{s}nja\v{c}ka viktimizacija, \v{s}kolski uspjeh, socio-emocionalni razvoj}, isbn = {978-9958-625-48-0}, title = {Dobne i spolne razlike u povezanosti nekih socio- emocionalnih aspekata razvoja djece i njihova \v{s}kolskog uspjeha s vr\v{s}nja\v{c}kim nasiljem i viktimizacijom}, keyword = {vr\v{s}nja\v{c}ko nasilje, vr\v{s}nja\v{c}ka viktimizacija, \v{s}kolski uspjeh, socio-emocionalni razvoj}, publisher = {Filozofski fakultet Univerziteta u Sarajevu}, publisherplace = {Sarajevo, Bosna i Hercegovina} }
@article{article, author = {Velki, Tena and Duvnjak, Ivana and Mili\'{c}, Marija}, year = {2014}, pages = {19-20}, keywords = {peer violence, peer victimization, academic achievement, socio-emotional development}, isbn = {978-9958-625-48-0}, title = {Age and gender differences in correlation between socio-emotional aspects of children's development, their academic achievement and peer violence and victimization}, keyword = {peer violence, peer victimization, academic achievement, socio-emotional development}, publisher = {Filozofski fakultet Univerziteta u Sarajevu}, publisherplace = {Sarajevo, Bosna i Hercegovina} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font