Pregled bibliografske jedinice broj: 694233
Ramp metering ili „Manje je više“
Ramp metering ili „Manje je više“, 2014. (ostalo).
CROSBI ID: 694233 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ramp metering ili „Manje je više“
(Ramp metering or „Less is more“)
Autori
Ivanjko, Edouard
Izvornik
Festival znanosti 2014.
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, ostalo
Godina
2014
Ključne riječi
Upravljanje priljevnim tokovima; upravljanje prometom; urbane autoceste
(Ramp metering; traffic control; urban highways)
Sažetak
Rješenje koje se danas sve više primjenjuje jest povećanje kapaciteta postojeće cestovne infrastrukture primjenom naprednih metoda upravljanja iz domene inteligentnih transportnih sustava (ITS). Jedna od često korištenih metoda iz domene ITS-a jest ramp metering odnosno upravljanje priljevnim tokovima autocesta. Primjenjuje se kod urbanih autocesta koje najčešće služe i kao obilaznice oko velikih gradova. Urbane autoceste služe za prihvat tranzitnog prometa i lokalnog prometa sa dužim relacijama putovanja. Uslijed pojave zagušenja u urbanoj cestovnoj mreži moguć je povećani udio lokalnog prometa sa kraćim relacijama putovanja na urbanoj autocesti. Takva povećana prometna potražnja stvara dodatno zagušenje na pripadnoj ulaznoj rampi te novo zagušenje na urbanoj autocesti oko pripadne ulazne rampe. Time se znatno povećava vrijeme putovanja svim vozilima. Da bi se spriječila takva pojava uvodi se upravljanje ulaskom vozila sa ulazne rampe na urbanu autocestu. Na ulaznu rampu postavlja se semafor sa crvenim i zelenim svjetlom koji u kratkim ciklusima zelenog svjetla propušta jedno ili dva vozila sa ulazne rampe na urbanu autocestu. Količina vozila koja se propušta sa ulazne rampe na urbanu autocestu ovisi o gustoći prometa na autocesti te količini vozila koja čekaju na ulaznoj rampi. Povezivanjem više ulaznih rampi u kooperaciju moguće je prostor ulaznih rampi koristiti kao privremene spremnike vozila koji prihvaćaju vozila iz lokalne urbane cestovne mreže odnosno vozila koja ne smiju ući na autocestu zbog trenutne povećane prometne potražnje. Kooperacijom između više ulaznih rampi moguće je kritičnu ulaznu rampu isprazniti povećavanjem frekvencije ulaska vozila na autocestu. Pri tome sustav upravljanja cijelo vrijeme sprječava pojavu zagušenja na autocesti. Ukupan rezultat je povećana protočnost iste cestovne infrastrukture što znači da autocesta u jedinici vremena može prihvatiti više vozila uz manje vrijeme putovanja, nego bez opisanog upravljanja priljevnim tokovima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Elektrotehnika, Računarstvo, Tehnologija prometa i transport
Napomena
Predavanje održano u sklopu radionice "Prometni paradoksi" u sklopu Festivala znanosti u Zagrebu 2014. godine.