Pregled bibliografske jedinice broj: 693124
Magična moć maski kao paradigma iluzije stvarnosti u drami Ive Vojnovića "Maškarate ispod kuplja"
Magična moć maski kao paradigma iluzije stvarnosti u drami Ive Vojnovića "Maškarate ispod kuplja" // Poznanskie studia Slawistyczne, 4 (2013), 253-264 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, ostalo)
CROSBI ID: 693124 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Magična moć maski kao paradigma iluzije stvarnosti u drami Ive Vojnovića "Maškarate ispod kuplja"
(Magical Power of Masks in Ivo Vojnović's Drama. "Maškarate ispod kuplja" as Paradigm of the Illusion of Reality)
Autori
Pivac, Antonela
Izvornik
Poznanskie studia Slawistyczne (2084-3011) 4
(2013);
253-264
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, ostalo
Ključne riječi
maska; karneval; persona; alijenacija; Vojnović; maškarate;
(mask; carnival; persona; alienation; Vojnović; maškarate)
Sažetak
U ovom se tekstu, analizom drame Ive Vojnovića Maškarate ispod kuplja, ukazuje poglavito na značaj simbola karnevalskih maski koje se smatraju instrumentom oslobađanja Jastva od pogrešnog kalupa u kojemu je metaforički zarobljen protagonist. Ako se poslužimo terminologijom K.G. Junga, možemo ustvrditi da je persona protagonista predstavljena kao model od kojega se očekuje određeni bihevioralni predložak. Magična atmosfera karnevala otkriva istinsku individualnost protagonista te njegova potisnuta osobna opredjeljenja. Maska postaje štit od frustrirajuće stvarnosti, a život pod maskom prikladan model prikrivanja vlastitog Ja. Ovakav način postojanja dvojne ljudske osobnosti, pri čemu se izvorna osobnost deformira do te mjere da postaje taocem tradicijom uvjetovanih društvenih standarda udovoljavajući često neprirodnim, pa čak i agresivnim zahtjevima okoline, zanemaruje subjektivne potrebe pojedinca koji se povlači pred kolektivnom voljom, obvezama i navikama. Tako postupajući upada sve dublje u čvrstu mrežu društvenih pravila koja uvjetuju njegovo po- našanje. Iskazivanje osobnosti i razotkrivanje (možda potisnutog i zaboravljenog) izvornog Ja, moguće je jedino skidanjem maske i pod okriljem karnevala. U tom smislu pojedinac-protagonist, balansirajući na tankoj žici-razdjelnici između lica i naličja, odbacuje teret konformizma i dru- štvenih uzusa. Vojnović nam, prikladnim odabirom karnevalske motivike, zorno predočuje taj dualizam.
Izvorni jezik
Hrvatski