Pregled bibliografske jedinice broj: 690980
Jerolim Miše (1890-1970) u hrvatskome slikarstvu i likovnoj kritici
Jerolim Miše (1890-1970) u hrvatskome slikarstvu i likovnoj kritici, 2014., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 690980 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jerolim Miše (1890-1970) u hrvatskome slikarstvu i likovnoj kritici
(The Place of Jerolim Miše (1890-1970) in Croatian Painting and Art Criticism)
Autori
Šeparović, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
25.02
Godina
2014
Stranica
303
Mentor
Dulibić, Frano
Ključne riječi
Jerolim Miše; hrvatsko slikarstvo prve polovine 20. stoljeća; secesijski ekspresionizam; magični realizam; kolorizam; intimizam; Proljetni salon; Grupa nezavisnih umjetnika; Grupa trojice; likovna kritika; antimodernizam
(Jerolim Miše; Croatian painting in the first half of the 20th century; Secessionist expressionism; Magic realism; Intimism; The Spring Salon; The Group of Three; The Independent Artists Group; art criticism; Antimodernism)
Sažetak
Specifičnost opusa Jerolima Miše (1890–1970) 1910-ih proizašla je iz kompleksnoga spoja simbolističkih i secesijskih te pojave progresivnih ekspresionističkih obilježja, koja su se u njega javila na podlozi utjecaja bečke moderne i uz poticaje u tradiciji slikarstva ikona. Socijalnom komponentom u svojim djelima dao je važan prinos građanskoj opciji traganja za našim izrazom 1930-ih. Sredinom 1950-ih dosegnuvši prag lirske apstrakcije, odnosno strukturiranoga pejzaža, Miše zaustavlja proces apstrahiranja i vraća se čvršćim realističkim polazištima. Njegova likovna kritika određena je podlogom u estetici Nietzschea i Bergsona, a kriteriji likovne procjene bitno su određeni zahtjevom za „objektivacijom“ kao mimetičkim načelom. Pokazano je kako je bio jedan od glavnih ideologa Grupe nezavisnih. Pri razmatranju Mišine književnosti i kritike uočili smo mnogobrojne analogije i prožimanja s njegovom slikarskom praksom, kao pokazatelja jedinstvene estetičke podloge. Ovim istraživanjem Mišin je opus prvi put sagledan cjelini, obuhvaćena su sva njegova slikarska djela, grafičko-oblikovna rješenja, a prvi su put okupljeni i svi njegovi tekstovi (likovne kritike, književni uradci, pisma i eseji o umjetnosti) te je prvi put cjelovito sagledana uloga Miše kao likovnoga kritičara. Na nov su način sagledane faze djelovanja, uočene dosad nepoznate sfere utjecaja i otklonjeni nesporazumi struke u odnosu na njegov opus, koji je sada prvi put razmatran u rodnom i antimodernističkome ključu, što je pomoglo u sagledavanju hrvatske umjetnosti 1. pol. 20. st. u novom svjetlu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb