Pregled bibliografske jedinice broj: 689916
Filmska i televizijska slika : od analogne simulacije vječnosti do digitalne stvarnosti trenutka
Filmska i televizijska slika : od analogne simulacije vječnosti do digitalne stvarnosti trenutka // Avanture kulture : kulturalni studiji u lokalnom kontekstu / Fanuko, Nenad ; Puljar D'Alessio, Sanja (ur.).
Zagreb: Jesenski i Turk, 2013. str. 155-185
CROSBI ID: 689916 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Filmska i televizijska slika : od analogne
simulacije vječnosti do digitalne stvarnosti
trenutka
(Film and Television Image : From Analogue
Simulation of Eternity to Digital Reality of the
Moment)
Autori
Ružić, Boris
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, stručni
Knjiga
Avanture kulture : kulturalni studiji u lokalnom kontekstu
Urednik/ci
Fanuko, Nenad ; Puljar D'Alessio, Sanja
Izdavač
Jesenski i Turk
Grad
Zagreb
Godina
2013
Raspon stranica
155-185
ISBN
978-953-222-438-2
Ključne riječi
slika, film, televizija, mediji, ideologija, digitalno, analogno, internet
(image, film, television, media, ideology, digital, analogue, internet)
Sažetak
U ovom radu pokušava se ocrtati i problematizirati pojam slike u kulturalnom i filmološko-medijskom kontekstu. Polazi se od pojma slike kao analognog medija (one koja ovisi o materijalnoj proizvodnji), dok se istovremeno njezina mimetička funkcija napušta u korist reprezentativne, odnosno manipulativne prirode. Pomoću filmova Haruna Farockija, kao i koristeći primjere iz medijskih tekstova (vijesti te filmova), slika se promatra kao agens ideologije onoga koji o toj slici progovara. Medijska stvarnost tradicionalnijih medija (televizija, radio i tisak) podložna je takozvanoj mainstream ideologiji unutar koje urednik ima veći narativni autoritet u oblikovanju semantičke dimenzije slike. Pomoću autora poput Virilija, Benjamina i Barthesa istražuje se koliko digitalni prefiks današnje proizvodnje slike umanjuje njezinu reprezentativnu vjerodostojnost. U radu se postavlja pitanje koliko je imaginacija i dovršavanje slikovne „poruke“ pertinentno samo digitalnoj tehnologiji, uspostavljajući istovremeno tezu kako je slikovno prikazivanje oduvijek bilo karakterizirano značenjskom pluralnošću. Rad se zaključuje tezom kako digitalni mediji, iako bliski analognim u prikazivačkom modusu, kroz promjenu načina proizvodnje mijenjaju i sam koncept poimanja slike – njezina se značenjska pluralnost uvijek najbolje ogledala u svojevrsnom dijalektičkom odnosu njezinih „konzumenata“. Utoliko, digitalna sfera (internet) predstavlja novi prostor unutar kojeg nije potrebno na sliku gledati kao na inherentno manipulativnu zbog njezine prirode (piksela), već kao na prostor potencijalnosti raznih čitateljskih praksi koje, uslijed mnogostrukosti, otvaraju prostor dijaloga, ne pristajući na jednoobrazno čitanje dominantne ideologije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti