Pregled bibliografske jedinice broj: 68750
Ključne kompetencije poduzeća
Ključne kompetencije poduzeća // Poslovna analiza i upravljanje, (1999), 1-2; 3-8 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, stručni)
CROSBI ID: 68750 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ključne kompetencije poduzeća
(Core competencies of an enterprise)
Autori
Tipurić, Darko
Izvornik
Poslovna analiza i upravljanje (1330-9129)
(1999), 1-2;
3-8
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
ključni poslovi; kompetencije poduzeća
(core business; enterprise competencies)
Sažetak
U radu je analiziran fenomen ključnih kompetencija poduzeća. Pristupnik naglašava da prije desetak godina počela se razvijati kritika eksterne orijentacije strategije poduzeća, ponajprije činjenice da industrijska privlačnost ne mora biti jedina odrednica uspjeha poduzeća. Širenju mišljenja da položaj u okolini ne osigurava jedini temelj za oblikovanje strategije poduzeća pogodovala sve veća promjenjivost, nepredvidivost i složenost globalne poslovne okoline. Uočeno je izrazito smanjenje stvarne mogućnosti kvalitetnog strateškog pozicioniranja i ostvarivanja prednosti na temelju iskorištavanja jedinstvenih pozicija u industrijskoj i makro okolini. Uz to, neke empirijske studije pokazale su kako su razlike u profitima unutar industrije mnogo značajnije negoli profitne razlike između cijelih industrija. Ponajprije zbog međunarodne konkurencije, tehnoloških promjena i diversifikacije od poduzeća izvan industrijskih granica. Pristupnik naglašava kako su razlike u profitnosti između poduzeća u industriji osam puta veće negoli razlike između cijelih industrija. Profitne razlike su puno više vezane za razlike u unutarnjem karakteru poduzeća negoli u obilježjima industrija. Pristunik zaključuje kako uspješnu strategiju poduzeće mora graditi neovisno o obilježjima sadašnje okoline. Kad je okolina turbulentna, vlastiti unutarnji potencijali poduzeća stabilniji su izvor na kojem se definira njegov identitet i poslovanje i luči konkurentna prednost, kao glavni cilj strateškog djelovanja poduzeća. Ostvarivanje održive prednosti nad suparnicima moguće je samo ako poduzeće ima unutarnje sposobnosti koje njegovi tržišni suparnici nemaju. Novi pristupi pokušavaju uobličiti teoriju konkurencije temeljenu na kompetencijama (Theory of Competence-Based Competition), koja bi na sveobuhvatan način objasnila otklon od suparništva nad sadašnjim tržištima prema suparništvu posjedovanjem osobitih neimitativnih sposobnosti poduzeća. Strateški pristup na temelju koncepta ključnih kompetencija polazi od pretpostavke kako poduzeće može uspjeti i bez prednosti koja se temelji (samo) na iskorištavanju strukturalnih obilježja industrije i drugih segmenata okoline. Ako poduzeća žele opstati u složenoj, brzo mijenjajućoj, nesigurnoj i teško predvidivoj okolini, nužno moraju odrediti poslovna područja (resurse, funkcije, strukture, sisteme, umijeća, kompetencije) u kojima mogu postići vrhunske globalne rezultate i na njima temeljiti svoje kompletno poslovanje. Poduzeća se, u bilo kojoj industriji, sučeljavaju sa sličnim snagama okoline, pa razlike u njihovim akumuliranim umijećima i sposobnostima mogu postati odlučujući činitelj koji utječe na razvitak konkurentskih (natjecateljskih) prednosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA