Pregled bibliografske jedinice broj: 686751
Sindrom sagorijevanja kod zagrebačkih studenata – validacija i primjena upitnika Maslach Burnout Inventory – Student Survey (MBI-SS)
Sindrom sagorijevanja kod zagrebačkih studenata – validacija i primjena upitnika Maslach Burnout Inventory – Student Survey (MBI-SS), 2013., diplomski rad, diplomski, Hrvatski studiji, Zagreb
CROSBI ID: 686751 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sindrom sagorijevanja kod zagrebačkih studenata – validacija i primjena upitnika Maslach Burnout Inventory – Student Survey (MBI-SS)
(Burnout syndrome among students of Zagreb University – validation and application of Maslach Burnout Inventory – Student Survey questionnaire)
Autori
Kolundžić, Aleksandar
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Hrvatski studiji
Mjesto
Zagreb
Datum
25.09
Godina
2013
Stranica
50
Mentor
Košćec-Đuknić, Adrijana
Ključne riječi
sindrom sagorijevanja; stres; Maslach Burnout Inventory – Student Survey (MBI-SS); validacij
(burnout syndrome; stress; Maslach Burnout Inventory – Student Survey (MBI-SS); validation)
Sažetak
Maslach Burnout Inventory – Student Survey (MBI-SS ; Schaufeli, Martinez, Marquez Pinto, Salanova i Bakker, 2002) predstavlja novitet u istraživanju sindroma sagorijevanja kod studenata. Razvijen je 2002. godine te predstavlja jedan od najčešće korištenih instrumenata za procjenu sagorijevanja kod studenata. Sindrom sagorijevanja prvenstveno je istraživan kod zaposlenika, pogotovo onih čija zanimanja uključuju nekakav oblik rada s ljudima, no razvojem znanstvenih spoznaja počinje i detljanije istraživanje ovog sindroma kod studenata. Iako studenti nisu formalno zaposleni, njihova uključenost u pohađanje predavanja, polaganje ispita i izvršavanje različitih specifičnih zadataka može se smatrati oblikom rada. Sagorijevanje kod studenata odnosi se na osjećaj iscrpljenosti zbog zahtjeva studija, ciničnog stava prema studiju te percepcije vlastite nekompetentnosti kao studenta. MBI-SS upitnik (Schaufeli i sur., 2002) sastoji se od 16 čestica koje formiraju tri zasebna faktora: Iscrpljenost, Cinizam i Akademska efikasnost. U sklopu ovog istraživanja upitnik je preveden na hrvatski jezik i primijenjen u dva zasebna dijela istraživanja. Prvi dio istraživanja proveden je na uzorku 1435 studenata s 15 fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te su ispitane neke psihometrijske karakteristike upitnika. Pouzdanost upitnika je vrlo dobra te iznosi α = 0, 88 za Iscrpljenost, α = 0, 80 za Cinizam te α = 0, 78 za Akademsku efikasnost. Faktorska analiza pokazala je postojanje tri zasebna faktora koji objašnjavaju 60, 58% varijabiliteta manifestnih varijabli, što je u skladu s očekivanjima. Čestice pod brojem 11 i 13 nisu pokazale zasićenje s faktorima prema teorijskim očekivanjima te u tom pogledu postoje neka odstupanja. Studenti zagrebačkog Sveučilišta postižu rezultate koji ulaze u rang umjerenog sagorijevanja na sve tri skale upitnika, pri čemu aritmetičke sredine iznose M=2, 94 (Sd=1, 29) za skalu Iscrpljenosti, M=2, 20 (Sd=1, 34) za skalu Cinizma te M=3, 40 (Sd=1, 01) za skalu Akademske efikasnosti. U drugom dijelu istraživanja upitnik je primjenjen kod 202 jednopredmetna studenta Hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu koji također postižu rezultate koji ulaze u rang umjerenog sagorijevanja na sve tri skale upitnika, pri čemu njihove aritmetičke sredine iznose M=2, 69 (Sd=1, 18) za skalu Iscrpljenosti, M=1, 97 (Sd=1, 21) za skalu Cinizma, te M=3, 66 (Sd=0, 87) za skalu Akademske efikasnosti. Iako postoje neka odstupanja u samim nalazima, smatramo da je hrvatski prijevod MBI-SS upitnika vrijedan i koristan alat za procjenu sagorijevanja kod studenata te predlažemo daljnja istraživanja koja će opravdati njegovu uporabu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija