Pregled bibliografske jedinice broj: 685722
Psihologija religije
Psihologija religije, 2000., diplomski rad, Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 685722 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Psihologija religije
(Psychology of religion)
Autori
Liović, Lara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Katolički bogoslovni fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
07.03
Godina
2000
Stranica
62
Mentor
Oslić, Josip
Ključne riječi
Psihologija religije; metoda; religiozno iskustvo; svijest; religiozni čin.
(Psychology of religion; method; religious experience; awareness; religious act.)
Sažetak
Diplomski rad rasvjetljuje nastanak, sadržaj, teme i ciljeve psihologije religije. Autorica polazi od podudarnosti s poviješću religije. U slijedeća tri poglavlja obrađuje nastanak psihologije religije na američkom kontinentu, sastavlja pregled glavnih psiholoških interpretacija i sustava, te na kraju aktualizira promišljanje Vilima Keilbacha o religiji sa stajališta psihologije i religije. Metoda psihologije religije se razlikuje od povijesno-etnološke metode koja polazi od linearno-faktografskog pokušaja prikaza nastanka religija u ljudskom društvu i kulturi. S druge strane, metoda psihologije religije se temelji na interesu dubljeg istraživanja subjektivnog religioznog iskustva. Takvom pitanju se različito pristupalo kako u Europi tako i na američkom kontinentu – američka psihologija religije se prvotno oslanja na pedagogiju i statiku, no kasnije se oblikuje pod utjecajem ideja W. Jamesa koji donosi pragmatičku definiciju religioznosti i religioznog iskustva. Autorica ističe kako je James dao veliki obol u razvijanju psihologije religije kao samostalne znanosti koja je razvila vlastite teorije, sustave i hipoteze. Unutar tog općeg pregleda razvoja psihologije religije i njezinih ciljeva, ističe se rad hrvatskog i njemačkog filozofa religije Vilima Keilbacha. Konstatacija sekularizacije predstavlja povučenu i demitologiziranu religijsku svijest, te Keilbach postavlja pitanje o opravdanosti suvremenih metoda pristupanju fenomenu religioznog iskustva. Drugim riječima, psihološki pristup religioznog iskustvu ne može ostati cjelovit bez metafizičkih pretpostavki o razumu i volji – najintimniji i najdublji činitelj religioznih doživljaja razumni i voljni je odgovor subjekta.
Izvorni jezik
Hrvatski