Pregled bibliografske jedinice broj: 681960
Vizualizacija nacionalnog idioma u zagrebačkom opernom kazalištu 19. stoljeća
Vizualizacija nacionalnog idioma u zagrebačkom opernom kazalištu 19. stoljeća // Nova nepoznata glazba / Davidović, Dalibor ; Bezić, Nada (ur.).
Zagreb: DAF, 2012. str. 310-318
CROSBI ID: 681960 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vizualizacija nacionalnog idioma u zagrebačkom opernom kazalištu 19. stoljeća
(The Visualisation of the National Idiom in the Zagreb Operatic Theatre in the 19th Century)
Autori
Katalinić, Vjera
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Nova nepoznata glazba
Urednik/ci
Davidović, Dalibor ; Bezić, Nada
Izdavač
DAF
Grad
Zagreb
Godina
2012
Raspon stranica
310-318
ISBN
978-953-6956-29-6
Ključne riječi
nacionalno kazalište, Zagreb, 19. stoljeće, nacionalna opera, glazbena ikonografija, kostimografija, koreografija
(National theatre, Zagreb, 19th century, national opera, musical iconography, choreography, costumes)
Sažetak
Jedan od glavnih ciljeva tvoraca nacionalnog kazališta u Zagrebu u 19. stoljeću bio je promovirati nacionalnu ideju – u njezinim verbalnim, glazbenim i vizualnim aspektima. Članak predstavlja vizualizaciju nacionalne tematike artikuliranu u tri skupine: - glazbena ikonografija kazališnih zdanja ; - ikonografija kostima i uređenja scene u nacionalnim operama ; - koreografija u nacionalnim operama. Pored toga u obzir se uzima i kôd odijevanja dostojanstvenika koji su nazočili opernim izvedbama, ukoliko su vezane za manifestacije nacionalnog. Ključan je problem ove studije nedostatak vizualnih izvora o uprizorenju nacionalnih opera, pa ih je stoga moguće predstaviti isključivo na temelju opisa u novinskim izvješćima. Unatoč tome, u svakoj od triju grupa bilo je moguće slijediti namjere njihovih autora spram nacionalne teme u izboru predstavljenih likova, u izboru plesova ili igara koje se smatraju nacionalnima, kao i u kostimima i opremi junaka i članova zbora, pomoću kojih se prikazivao kontinuitet kulturne tradicije, razgraničenje nacionalnog teritorija i jedinstvo naroda. Analiza pokazuje izrazito reprezentativnu nacionalnu vizualizaciju u prvoj hrvatskoj nacionalnoj operi Ljubav i zloba (Love and Malice) Vatroslava Lisinskog (1819-1854), praizvedenoj 1846, slijedom koje je crescendo nacionalnog osjećaja postigao svoj vrhunac izborom bana Josipa Jelačića 1848. U drugoj polovici 19. stoljeća, kada su nacionalno kazalište i njegova opera već bili utemeljeni, nacionalne opere Ivana Zajca (1832-1914) uprizoravale su na manje raskošan način, da bi krajem stoljeća interes za nacionalna operna djela drastično opao.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
213-0000000-1033 - Sređivanje i obradba glazbenih izvora u Hrvatskoj (Tuksar, Stanislav, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti,
Muzička akademija, Zagreb
Profili:
Vjera Katalinić
(autor)