Pregled bibliografske jedinice broj: 681798
Obilježja grešaka u čitanju i pisanju u osoba s oštećenjem mozga
Obilježja grešaka u čitanju i pisanju u osoba s oštećenjem mozga, 2011., doktorska disertacija, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 681798 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obilježja grešaka u čitanju i pisanju u osoba s oštećenjem mozga
(Differences in reading and writing errors in persons with brain demage)
Autori
Leko, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
25.11
Godina
2011
Stranica
164
Mentor
Prizl Jakovac, Tatjana
Ključne riječi
čitanje; pisanje; traumatsko oštećenje mozga; moždani udar; afazija
(reading; writing; traumatic brain injury; stroke; aphasia)
Sažetak
U ovom se istraživanju željelo usporediti čitanje i pisanje kod tri različite skupine ispitanika (osobe s afazijom, osobe s traumatskim oštećenjem mozga, osobe bez narušenih jezično-govornih i/ili komunikacijskih sposobnosti) s naglaskom na razlike u greškama čitanja i pisanja između osoba s afazijom uzrokovanom moždanim udarom i osoba s traumatskim oštećenjem mozga. U skladu s ciljevima postavljene su i četiri osnovne hipoteze: o razlikama na zadatcima čitanja i pisanja, o razlika u uspješnosti na zadatcima čitanja i pisanja u osoba s različitom vrstom oštećenja mozga, o povezanosti stupnja obrazovanja i postignutih rezultata na zadatcima čitanja i pisanja u osoba s traumatskim oštećenjem mozga, te o povezanosti između vrste grešaka i mjesta oštećenja mozga. Istraživanje je provedeno na uzorku od pedeset četiri ispitanika oba spola, u dobi od 18 do 83 godine koji su bili podijeljeni u tri skupine. Prvu skupinu su činile osobe s moždanim udarom čiji je jezično-govorni poremećaj dijagnosticiran kao afazija, prosječne dobi od 60 godina. Drugu skupinu su činile osobe s traumatskim oštećenjem mozga kod kojih su dijagnosticirane kognitivno-komunikacijske teškoće prosječne dobi od 33 godine. Treću, ujedno i kontrolnu skupinu činile su osobe bez narušenih jezično-govornih i/ili komunikacijskih sposobnosti, prosječne dobi od 46 godina. Sposobnosti čitanja i pisanja ispitivane su zadatcima koji su za potrebe ovog istraživanja sastavljeni po uzoru na zadatke iz različitih testova koji se koriste za ispitivanje čitanja i pisanja u odraslih osoba nakon oštećenja mozga. Čitanje je ispitano pomoću zadataka Čitanje slova, Čitanje riječi i pseudo riječi, Čitanje rečenica naglas s razumijevanjem, Povezivanje riječi i slike, Pismeno prepričavanje. Kod pisanja su procjenjivani: Automatizmi ; Pisanje slova, riječi, pseudo riječi i rečenica po diktatu ; Pismeno imenovanje predmeta ; Prepisivanje slova, riječi, pseudo riječi i rečenica ; Opisivanje slike (slobodno pisanje). Podatci su obrađeni univarijantnim (osnovna statistika, analiza varijance) i multivarijantnim (diskriminativna analiza) metodama obrade podataka. Statistički značajne razlike pokazale su se na svim zadatcima čitanja i na većini zadataka pisanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0000000-2350 - Afazije i traumatska oštećenja mozga (Prizl-Jakovac, Tatjana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb