Pregled bibliografske jedinice broj: 681535
Uloga znakovnog jezika u kognitivnom razvoju prelingvalno gluhih osoba
Uloga znakovnog jezika u kognitivnom razvoju prelingvalno gluhih osoba, 2012., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 681535 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga znakovnog jezika u kognitivnom razvoju prelingvalno gluhih osoba
(Role of sign language in cognitive develeopment of perlingually deaf)
Autori
Ivasović, Vesna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
12.07
Godina
2012
Stranica
173
Mentor
Zarevski, Predrag
Ključne riječi
gluhoća; znakovni jezik; vidno-prostorne sposobnosti
(deafness; sign language; visuo-spatial abilities)
Sažetak
Istraživanjem smo željeli ispitati ulogu fluentnosti u znakovnom jeziku na kognitivnih razvoj gluhih osoba. Uspoređivali smo rezultate gluhih znakovatelja, gluhih koji ne poznaju znakovni jezik i čujućih sudionika. Ispitivali smo raspon sekvencijalnog vidno-prostornog pamćenja, pamćenje smještaja slika, mentalne rotacije, prepoznavanje lica, prepoznavanje emocija i interpersonalnu percepciju. Gluhi znakovatelji postigli su značajno bolje rezultate od gluhih i čujućih sudionika koji nisu fluentni u znakovnom jeziku na svim testovima osim na testu pamćenja smještaja slika. Gluhi znakovatelji i gluhi koji nisu fluentni u znakovnom jeziku postigli su značajno bolje rezultate od čujućih sudionika na testu mentalnih rotacija TMR. Gluhi i čujući koji nisu fluentni u znakovnom jeziku razlikovali su se i u rezultatu na testu prepoznavanja emocija, na kojem su gluhi postigli bolje rezultate od čujućih. Rezultati pokazuju da su gluhi znakovatelji bili značajno brži na testu mentalnih rotacija u odnosu na druge dvije skupine sudionika. Gluhi znakovatelji su, u usporedbi s druge dvije skupine, također imali manje pogrešaka na zadacima u profili i sjeni na Benton testu prepoznavanja lica. Zadaci prepoznavanja lica prikazanih u sjeni bili su najteži svim sudionicima. Rezultati na testu prepoznavanja emocija ukazuju da su gluhi sudionici koji su fluentni u znakovnom jeziku značajno točnije prepoznali tugu i ljutnju od gluhih koji nisu fluentni u znakovnom jeziku, a od čujućih bolje prepoznaju tugu, ljutnju i gađenje. Gluhi koji nisu fluentni u znakovnom jeziku značajno su bolje od čujućih u prepoznavanju ljutnje i gađenja. Gluhi muškarci, fluentni u znakovnom jeziku, postigli su značajno bolje rezultate od žena na testu pamćenja smještaja slika. Na drugim testovima nisu nađene značajne razlike između muškaraca i žena- Gluhe žene i muškarci koji nisu fluentni u znakovnom jeziku nisu se značajno razlikovali u rezultatima na testovima. Čujuće žene bile su značajno bolje u prepoznavanju emocija, a muškarci u mentalnim rotacijama (TMR test). Ovo istraživanje ukazuje da iskustvo u znakovnom jeziku može potaknuti razvoj nekih vidno-prostornih vještina.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301683-1417 - Promjene ličnosti i kognitivnih procesa u starijoj dobi (Zarevski, Predrag, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb