Pregled bibliografske jedinice broj: 679309
Kritičko-emancipacijski pristup stručnom usavršavanju učitelja osnovne škole
Kritičko-emancipacijski pristup stručnom usavršavanju učitelja osnovne škole, 2003., magistarski rad, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 679309 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kritičko-emancipacijski pristup stručnom usavršavanju učitelja osnovne škole
(Critical-emancipatory approach to teachers' professional development in primary school)
Autori
Bognar, Branko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
20.05
Godina
2003
Stranica
334
Mentor
Jurić, Vladimir
Ključne riječi
pedagoška vizija ; emancipacija ; kritičko mišljenje ; postomoderna ; zajednica učenja ; refleksivni praktičar ; kritička društvena znanost ; akcijska istraživanja ; stručno usavršavanje učitelja ; kritičko prijateljstvo
(pedagogical vision ; emancipation ; critical thinking ; postmodernity ; learning community ; reflective practitioner ; critical social science ; action research ; teachers' development ; critical friendship)
Sažetak
Uloga učitelja kao akcijskog istraživača još je nedovoljno vrednovana i poticana kako u pripremanju studenata učiteljskih fakulteta, tako i u stručnom usavršavanju zaposlenih učitelja. Učitelji se kod nas najčešće smatraju posrednicima ili tehničarima čija je zadaća pripremanje i vođenje nastave na temelju razrađenih uputa eksperata izvan same škole. Njihova uloga je više zanatska, a manje profesionalna i stvaralačka. Akcijska istraživanja omogućuju učiteljima da zajedno s drugim sudionicima odgojnog procesa (učenici, roditelji, sustručnjaci) započnu promjene sa svrhom unapređivanja odgojne prakse, ali i osobne emancipacije. Emancipacija podrazumijeva oslobađanje od besmislenih ograničenja i predrasuda, navika, prisile i ideologije. Kako bi preuzeli ulogu akcijskog istraživača učitelji prvo moraju postati refleksivni praktičari. U tom nastojanju učiteljima je potrebna pomoć kritičkih prijatelja i mentora. Važna je podrška ravnatelja i stručnih suradnika. U ovom istraživanju skupina učitelja je stvorila zajednicu učenja u kojoj su postigli sljedeće: • permanentno stručno usavršavanje, • kritičko promišljanje postojeće škole, • stvaranje zajedničke pedagoške vizije, • populariziranje akcijskih istraživanja. Uloga akcijskog istraživača pokazala se nedostižnom za većinu sudionica, ali unatoč tome neke učiteljice su provele akcijska istraživanja u kojima su autonomno osmišljavale i unapređivale svoju praksu. Ostvarivanje akcijskih istraživanja je vrlo težak posao koji zahtijeva višu razinu profesionalnosti. Najvažnija motivacija učitelja u tom poslu trebaju biti njihove vrijednosti i pedagoške vizije, ali veću profesionalnost treba više platiti.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek