Pregled bibliografske jedinice broj: 678522
Dijagnostički i terapijski modeli jezičnih teškoća
Dijagnostički i terapijski modeli jezičnih teškoća // 1. državni skup logopeda u odgoju i obrazovanju
Opatija, Hrvatska, 2013. (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 678522 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Dijagnostički i terapijski modeli jezičnih teškoća
(Diagnostic and therapeutic models of language impairments)
Autori
Kuvač Kraljević, Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Skup
1. državni skup logopeda u odgoju i obrazovanju
Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 10.10.2013. - 11.10.2013
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
dijagnostika; medicinski model; bihevioralni model
(diagnostics; medical model; behavioural model)
Sažetak
Još uvijek je u našoj logopedskoj sredini pristupanje jezičnim teškoćama isključivo usmjereno prema opisivanju simptoma, odnosno opisivanju obilježja obrade na bihevioralnoj i neuralnoj razini te utvrđivanju razlika u jezičnoj obradi djece s jezičnim teškoćama u odnosu na obradu kod djece urednog jezičnog razvoja. Dijagnostički postupci jezične procjene više su određeni načinima kako jezik procijeniti (primjerice, formalna nasuprot neformalna procjena) i sadržajno što obuhvatiti procjenom. Terapijske su odrednice sadržajno nedovoljno jasno definirane i vremenski neograničene. Istraživanja pokazuju da je područje fonologije u okviru terapije djece s jezičnim teškoćama značajno slabije dozirano što rezultira i slabijim napretkom u fonološkoj obradi, za razliku od leksičkog (vidi Zeng i sur., 2012). Uvođenje strukturiranih modela u dijagnostici i terapiji jezičnih teškoća pruža jasno definiranje ciljeva za terapijsko djelovanje te mogućnost provjeravanja terapijskih ishoda. Ipak, oprečni dijagnostički modeli - medicinski nasuprot bihevioralni – dovode u nedoumicu logopede u obrazovnom sustavu kojem se modelu prikloniti. Iako su u svijetu prisutni različiti tipovi terapija (izravna, neizravna, grupna, individualna, lingvistička nasuprot pragmatičke/komunikacijske) one nisu jednako zastupljene kod nas, a britanska istraživanja upućuju na visoku učinkovitost grupnih terapija (Law i sur., 2010). U ovom izlaganju predstavit će se osnovni dijagnostički i terapijski modeli u radu s djecom s jezičnim teškoćama predškolske i školske dobi te će se izložiti prednosti i nedostatci osnovnih modela. Predavanje će pružiti smjernice logopedima iz obrazovnog sustava o važnosti provođenja dijagnostičkih i terapijskih postupaka u jasnim teorijskim okvirima kako bi se omogućilo praćenje tijeka djetetova jezičnoga napredovanja te vrednovanje postignutih terapijskih ciljeva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Jelena Kuvač
(autor)