Pregled bibliografske jedinice broj: 677347
Revitalizacija i prezentacija crkvenog pučkog (glagoljaškog) pjevanja na primjeru manifestacije Puče moj u Zatonu kod Šibenika
Revitalizacija i prezentacija crkvenog pučkog (glagoljaškog) pjevanja na primjeru manifestacije Puče moj u Zatonu kod Šibenika // Baština i razvoj - Socioekonomski, socioekološki i sociokulturni aspekti / Pilić, Šime (ur.).
Split: Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu, 2013. str. 18-19
CROSBI ID: 677347 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Revitalizacija i prezentacija crkvenog pučkog (glagoljaškog) pjevanja na primjeru manifestacije Puče moj u Zatonu kod Šibenika
(Revitalisation and Presentation of Traditional Church (Glagolitic) Singing on the Example of Puče moj Festival in Zaton, Šibenik)
Autori
Ćaleta, Joško
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, stručni
Knjiga
Baština i razvoj - Socioekonomski, socioekološki i sociokulturni aspekti
Urednik/ci
Pilić, Šime
Izdavač
Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu
Grad
Split
Godina
2013
Raspon stranica
18-19
ISBN
978-953-7395-58-2
Ključne riječi
glagoljaško pjevanje, vokalna tradicija Dalmacije, Hrvatska
(glagolitic singing, Dalmatian vocal traditions, Croatia)
Sažetak
Jedna od značajnih tradicija koju baštini prostor porječja rijeke Krke je i crkveno pučko (glagoljaško) pjevanje. Glagoljaško je pjevanje posebno slavensko, hrvatsko pučko crkveno pjevanje zapadne (rimske) liturgije, koje se razvilo u hrvatskim primorskim krajevima od Istre do južne Dalmacije uključujući otoke. U širem smislu glagoljaško pjevanje predstavlja cjelokupno liturgijsko, paraliturgijsko i nabožno pjevanje svećenika i laika (solista i skupina) proizišlo iz crkvenog pjevanja na crkvenoslavenskom jeziku koje već u srednjem vijeku uključuje i crkveno pjevanje na živom narodnom hrvatskom jeziku. Paralelno s time, i napjevi glagoljaškog pjevanja poprimali su značajke svjetovne vokalne tradicijske glazbe pojedinih lokaliteta i regija - u slučaju porječja Krke i vlaško u unutrašnjosti i bodulsko na priobalju i otocima. Povijesna zbivanja (ratovi, društvena uređenja), crkvena politika (II vatikanski koncil), rodne promjene (muški pivači vs. žene pivačice) u 20. stoljeću su doveli do značajnih promjena (repertoar, načini izvedbe, tonski odnosi) u glazbenoj praksi crkvenog pučkog pjevanja pa je jedan od osnovnih modela čuvanja baštine postao njegovo prezentiranje u formi javnog nastupa (tematski koncerti, smotre). Na primjeru jedne od najdugovječnijih smotri na ovom području (Puče moj) koja se već 19. godina održava u Zatonu kod Šibenika, autor analizira sadašnje stanje crkvenog pučkog pjevanja na području porječja Krke.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
189-1890666-0664 - Interpretativne razine tradicije (Lozica, Ivan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Joško Ćaleta
(autor)