Pregled bibliografske jedinice broj: 676872
Doprinos ponašanja nastavnika komponentama samoreguliranog učenja i školskom uspjehu učenika
Doprinos ponašanja nastavnika komponentama samoreguliranog učenja i školskom uspjehu učenika // XVIII. Dani psihologije u Zadru - Sažetci radova / Penezić, Zvjezdan ; Ćubela Adorić, Vera ; Ombla, Jelena ; Slišković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle ; Vulić-Prtorić, Anita (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2012. str. 148-148 (poster, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 676872 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Doprinos ponašanja nastavnika komponentama samoreguliranog učenja i školskom uspjehu učenika
(Contribution of teacher's behavior to components of self-regulated learning and pupils school achievement)
Autori
Šimić Šašić, Slavica ; Sorić, Izabela ; Klarin, Mira
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XVIII. Dani psihologije u Zadru - Sažetci radova
/ Penezić, Zvjezdan ; Ćubela Adorić, Vera ; Ombla, Jelena ; Slišković, Ana ; Sorić, Izabela ; Valerjev, Pavle ; Vulić-Prtorić, Anita - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2012, 148-148
ISBN
978-953-7237-34-9
Skup
XVIII. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24.05.2012. - 26.05.2012
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
kvaliteta interakcije; ponašanja nastavnika; samoregulirano učenje; školski uspjeh
(interaction quality; teachers behavior; self-regulated learning; school achievement)
Sažetak
Brojna istraživanja utjecaja nastavnika na učenje pružaju uvjerljive empirijske dokaze da je kvaliteta interakcije koju nastavnik ostvaruje s učenicima, ključna determinanta učenja (Dorman i sur., 2006), te da razredna interakcija ima skoro jednak utjecaj na učenje kao i karakteristike učenika (Wang i sur., 1993). Autori navode da je od 3, 5% do 15% varijance ishoda učenja povezano s razlikama među nastavnicima (Brekelmans i sur., 1993 ; Reynolds, 1995), dok Hattie (2003) navodi da čak 30% varijance učeničkog postignuća objašnjavaju ponašanja nastavnika. Teoretičari samoreguliranog učenja zaključuju da kvaliteta razredne interakcije može poticati ili ograničavati adaptivnu upotrebu samoregulacije u učenju (Boekaerts i Corno, 2005) te smatraju da veza između postignuća i osobnih i kontekstualnih karakteristika nije direktna, nego da su efekti na postignuće posredovani samoregulacijskim aktivnostima pomoću kojih se učenici angažiraju u poboljšanju učenja i postignuću ciljeva. Cilj provedenog istraživanja bio je utvrditi koliko ponašanja nastavnika (u skladu s Modelom interpersonalnog ponašanja nastavnika (Wubbels i sur., 1985)) doprinose objašnjenju komponenti samoreguliranog učenja i školskog uspjeha kod učenika. Ispitivanje je provedeno na uzorku od 364 učenika osnovne i srednje škole. Učenici su, pomoću Upitnika nastavničke interakcije (Wubbels i sur., 1985) procjenjivali ponašanja svog ''najgoreg'' i ''najboljeg'' nastavnika, te pomoću Upitnika komponenti samoreguliranog učenja (Niemivirta, 1998) procjenjivali motivacijska vjerovanja i strategije učenja gradiva iz predmeta koji predaje svaki od nastavnika. Ponašanja nastavnika (poput vodstva, pomaganja, strogosti, nezadovoljstva i slično) doprinose objašnjenju komponenti samoreguliranog učenja kod učenika, objašnjavajući različit postotak (od 1% do 25%) varijance kriterija, što potvrđuje pretpostavku o ovisnosti samoreguliranog učenja o kontekstu. Uočene su određene sličnosti i razlike prilikom utvrđivanja značajnih prediktora komponenti samoreguliranog učenja u interakciji s ''najboljim'' i ''najgorim'' nastavnikom. Veće postotke varijance kriterija objašnjavaju ponašanja ''najboljeg'' nastavnika. Ponašanja nastavnika slabo doprinose školskom uspjehu, ali zato u znatnoj mjeri objašnjavaju učenička motivacijska vjerovanja i upotrebu strategija učenja, što ukazuje da je uloga nastavnika u poticanju samoreguliranog učenja važna.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
269-1301676-0821 - Medijacijska uloga emocija u procesu samoregulacije učenja (Sorić, Izabela, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Zadru