Pregled bibliografske jedinice broj: 672844
Hrvatski kritičari o hrvatskoj kritici: Šime Vučetić O našoj dramsko-kazališnoj kritici (1949.)
Hrvatski kritičari o hrvatskoj kritici: Šime Vučetić O našoj dramsko-kazališnoj kritici (1949.) // Krležini dani u Osijeku 2011 : naši i strani povjesničari hrvatske drame i kazališta, teatrolozi i kritičari : drugi dio / Hećimović, Branko (ur.).
Zagreb : Osijek: Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2012. str. 231-247 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 672844 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Hrvatski kritičari o hrvatskoj kritici: Šime Vučetić O našoj dramsko-kazališnoj kritici (1949.)
(Croatian Critics about Croatian Theatre Criticism: Sime Vucetic: About our Drama/Theatre Criticism)
Autori
Nikčević, Sanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Krležini dani u Osijeku 2011 : naši i strani povjesničari hrvatske drame i kazališta, teatrolozi i kritičari : drugi dio
/ Hećimović, Branko - Zagreb : Osijek : Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2012, 231-247
ISBN
978-953-154-168-8
Skup
Krležini dani
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 05.12.2011. - 08.12.2011
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
kazališna kritika ; hrvatsko kazalište ; poetika kritike ; definicija kritike
(theatre criticism ; Croatian theatre ; poetics of criticism ; definition of criticism)
Sažetak
Tekst Šime Vučetića O našoj dramsko-kazališnoj kritici časopisu Matice hrvatske „Hrvatsko Kolo“ 2-3/1949, str. 448-504. uz ostale programatske tekstove napisane iz lijeve političke ideologije o hrvatskom kazalištu odnosno njegovom daljem putu (Ranko Marinković, Marijan Matković), a zbog velikog interesa kasnije je tiskan i kao zasebna knjiga. Tekst govori o povijesti, funkciji i svrsi te budućnosti kazališne kritike u Hrvatskoj. Pri tome je priznao važnost kritike za nastanak hrvatskog kazališta (Demetar) ali odmah zatim građansku kritiku poništava vrlo oštrim kvalifikacijama (nazadnim buržujima, fašistima i sl). Razlog je u tome što su ti kritičari uglavnom poticali njemački i građanski repertoar prema vladajućem umjetničkom trendu i stanju u kazalištu a promjena političke paradigme je taj stav proglasila reakcionarnim pa tako i njegove predstavnike u kazališnoj kritici. Vučetić kao vrijedna priznaje samo četiri kritičarska imena: Demetar, Šenoa (protiv njemačkog repertoara i romantizma), Miletić (reformator i borac za nove trendove) i Krleža (iako su to programatski tekstovi obrane autorske poetike a ne kritike!). Taj tekst je ozbiljno utjecao na kasniji život kazališne kritike u Hrvatskoj i njezino proučavanje. Imao je tri negativne posljedice koje su očito posljedica njegova političkog stava ali su nastavile živjeti i nakon pada tog političkog sistema: diskreditacija cjelokupnog ukusa građanske klase (romantizam, romanse, pučki komadi, nacionalne tragedije i sl.), nijekanje cjelokupne kazališne kritike osim četiri imena, apsolutna dominacija Zagreba (jer uopće nije spominjao ostale gradske centre). No, u vremenu u kojem je potez pera mogao izbrisati djelatnost (kao što se dogodilo s romantičarskim žanrovima glavne struje) zasluga ovog teksta je u tome da je priznao kazališnu kritiku kao samosvojan (u odnosu na literarnu kritiku) i koristan žanr pa se ona intenzivno njegovala u medijima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-2641300-1036 - Hrvatski kazališni časopisi (1941-2005) (Senker, Boris, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek,
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Sanja Nikčević
(autor)