Pregled bibliografske jedinice broj: 672321
Jezik i stil osnovnoškolskih udžbenika za hrvatski jezik i književnost
Jezik i stil osnovnoškolskih udžbenika za hrvatski jezik i književnost // Četvrti hrvatski slavistički kongres : zbornik sažetaka / Samardžija, Marko (ur.).
Zagreb: Hrvatsko filološko društvo, 2006. str. 314-315 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 672321 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezik i stil osnovnoškolskih udžbenika za hrvatski jezik i književnost
(The language and style of elementary school Croatian language and literature textbooks)
Autori
Visinko, Karol
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Četvrti hrvatski slavistički kongres : zbornik sažetaka
/ Samardžija, Marko - Zagreb : Hrvatsko filološko društvo, 2006, 314-315
ISBN
953-7067-70-X
Skup
Četvrti hrvatski slavistički kongres
Mjesto i datum
Čakovec, Hrvatska; Varaždin, Hrvatska, 05.09.2006. - 08.09.2006
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
osnovnoškolski udžbenici za hrvatski jezik i književnost; različiti udžbenički tekstovi; individualno učenje; samostalno učenje; suradničko učenje u paru i skupini
(elementary school Croatiang language and literature tekstbooks; different types of text; individual study; independent study; collaborative study in pairs and groups)
Sažetak
U radu se prikazuju segmenti istraživanja aktualnih osnovnoškolskih udžbenika za hrvatski jezik i književnost. Istraživanje ponajprije utvrđuje tipove udžbenika koji se pojavljuju kao osnovno nastavno sredstvo za učenike u školskome predmetu Hrvatski jezik u osnovnoj školi. Budući da je riječ o osnovnome sredstvu namijenjenome učeniku u procesu učenja, pretpostavlja se da udžbenik osigurava veliki stupanj samostalnosti učenika u čitanju, u radu na tekstu te u pisanju na predlošku udžbeničkih jedinica, što pak uključuje potrebno učenikovo razumijevanje svih sastavnica pojedine udžbeničke jedinice: polaznih tekstova – literarnih i ostalih predložaka, metodičkoga instrumentarija – uputa, pitanja i zadataka ; metatekstova – objašnjenja, definicija, kraćih i dužih izvadaka iz npr. književnoteorijske, književnopovijesne odnosno jezikoslovne literature. To sve upućuje na učenikovo samostalno (individualno ili individualizirano) i suradničko (u paru, u skupini) učenje uz pomoć udžbenika, i to u redovnoj, dopunskoj i dodatnoj nastavi te izvan nastave, u školi i izvan škole. Prema tome, cilj je da, uz dobroga učitelja, i udžbenik za hrvatski jezik i književnost u osnovnoj školi potiče, razvija i usavršava učenikovu samostalnost i uspješnost u stjecanju temeljnih znanja o hrvatskome jeziku i književnosti te potiče i razvija jezične i literarne sposobnosti i vještine. Da bi se sve to ostvarilo, osnovni je uvjet udžbenički jezik i stil kojim su pisani provjereni i učenikovoj dobi primjereni stručni sadržaji. Riječ je, dakle o hrvatskome standardnome jeziku, ali koji je u skladu sa stupnjem učenikova razumijevanja. Udžbenički jezik i stil, osobito na osnovnoškolskome stupnju, zahtijeva izrazitu jasnoću i jednostavnost, prohodnost koja će učeniku omogućiti samostalno čitanje i razumijevanje pročitanoga. Na nekoliko se primjera prikazuju osobitosti jezika i stila udžbenika koji se sada rabe u predmetnoj nastavi hrvatskoga jezika u osnovnoj školi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Filologija
Napomena
Rad je u cijelosti objavljen u časopisu Metodika (Zagreb) Vol. 7, br. 2, 2006., str. 305.-312.