Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 671128

Čemu nas etika može i treba poučavati?


Raunić, Raul
Čemu nas etika može i treba poučavati? // Metodički ogledi, Vol. 9 (2002) 2 (2002), 2; 65-77 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 671128 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Čemu nas etika može i treba poučavati?
(What ethics can and should teach us?)

Autori
Raunić, Raul

Izvornik
Metodički ogledi (0353-765X) Vol. 9 (2002) 2 (2002), 2; 65-77

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
etika: pristupi i utemeljenja ; nastava etike i kurikulum ; moralni identitet osobe
(ethics: methods and foundations ; moral education and curriculum ; personal moral identity)

Sažetak
Na prvoj razini, riječ je o dva vrlo široka i različita pristupa fenomenu ljudske moralnosti, koji vode dvama različitim modelima etičke refleksije. Predstavnici prvog prvog prostupa su:Sokrat, Platon, Descartes i Hobbes. Drugi pristup predstavljaju: Aristotel, H.G. Gadamer, J. Rawls, B. Williams i S. Scheffler. Autor tvrdi da je drugi pristup primjerenije metodologijsko uporište za utemeljenje nastavnog predmeta etika. Prvi pristup redukcionistički poima ljudsko djelovanje. Prednosti drugog pristupa su pak, u tome, što za razliku od prvog , počiva na sljedećim odlikama: a) relativnoj neovisnosti moralne teorije od drugih filozofskih disciplina, što znači da problematični pojam objektivne moralne istine nije polazište, nego rezultat etičkog promišljanja ; b) etička se refleksija ne gradi se po modelu matematike, nego umjetnosti, pa u njezinom središtu nije istina, nego dobro i ispravno djelovanje ; c) svijetu ljudskih stvari pristupa se – baš zato što smo mi tvorci predmeta našeg pristupa – praktičkim umom, koji vodi praktičkom znanju ; d) etička refleksija, pored iznalaženja općih etičkih principa, pretpostavlja i promišljanje složenosti moralnog života: moralnog prosuđivanja, moralnih osjećaja, moralnih navika i moralnog karaktera ; e) dobro i ispravno djelovanje podrazumijeva, ne samo znanje općih principa, nego i posredujući etički sud, kojim se opći principi primjenjuju na posebne situacije ; f) model etike koji se na takvom pristupu gradi uključuje perspektivu djelatnika i posebnost situacije ; g) zlo u svijetu ili neispravno djelovanje, ne proizlazi samo iz nedostatne spoznaje, nego je ljudska motivacija znatno složenija, a važnu ulogu u tome ima snaga volje ili moralni karakter. Na drugoj razini autor razmatra probleme u koncipiranju nastavnog predmeta etika. Autor kritizira neotomističko filozofsko uporište starog nastavnog predmeta etika i smatra da novi program i nastava etike trebaju uključiti sljedeće: a) povijesnost etičke refleksije ; b) pluralizam razboritih koncepcija dobrog života ; c) iskustva moralnog konflikta ; d) poštivanje racionalne utemeljenosti zapadnoeuropske etike. Na trećoj razini autor razmatra smisao i svrhe nastave etike u školskome curriculumu. Smisao je nastave etike razmjeran smislu koji moral ima u ljudskom životu: moralni obziri konstituiraju našu osobnost i strukturiraju naše odnose s drugima. Svrhe su nastave etike da potiču i njeguju: a) psihičku integraciju osobe, u kojoj um treba dominirati našim prosudbama, odlukama i djelovanjima. b) interpersonalnu ili socijalnu integraciju, koja treba postići ravnotežu između prirodno neproporcionalno velike brige osobe za vlastite projekte, i jednake moralne vrijednosti drugih osoba i njihovih projekata. c) iznalaženje, osvještavanje i uvažavanje opravdanih načela, na temelju kojih se može utvrditi, kojemu od suprotstavljenih interesa i zahtjeva dati prednost i zbog čega. To podrazumijeva razvijanje sposobnosti kritičkog mišljenja i vrednovanja različitih koncepcija dobrog života.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija, Filozofija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Raul Raunić (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada

Citiraj ovu publikaciju:

Raunić, Raul
Čemu nas etika može i treba poučavati? // Metodički ogledi, Vol. 9 (2002) 2 (2002), 2; 65-77 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
Raunić, R. (2002) Čemu nas etika može i treba poučavati?. Metodički ogledi, Vol. 9 (2002) 2 (2), 65-77.
@article{article, author = {Rauni\'{c}, Raul}, year = {2002}, pages = {65-77}, keywords = {etika: pristupi i utemeljenja, nastava etike i kurikulum, moralni identitet osobe}, journal = {Metodi\v{c}ki ogledi}, volume = {Vol. 9 (2002) 2}, number = {2}, issn = {0353-765X}, title = {\v{C}emu nas etika mo\v{z}e i treba pou\v{c}avati?}, keyword = {etika: pristupi i utemeljenja, nastava etike i kurikulum, moralni identitet osobe} }
@article{article, author = {Rauni\'{c}, Raul}, year = {2002}, pages = {65-77}, keywords = {ethics: methods and foundations, moral education and curriculum, personal moral identity}, journal = {Metodi\v{c}ki ogledi}, volume = {Vol. 9 (2002) 2}, number = {2}, issn = {0353-765X}, title = {What ethics can and should teach us?}, keyword = {ethics: methods and foundations, moral education and curriculum, personal moral identity} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font