Pregled bibliografske jedinice broj: 669092
Pregled razvoja studija za učitelje i odgojitelje u Zadru od 1866-2002. godine
Pregled razvoja studija za učitelje i odgojitelje u Zadru od 1866-2002. godine // Sveučilište u Zadru, O desetoj obljetnici obnove / Tomislav Skračić (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2012. str. 460-478
CROSBI ID: 669092 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pregled razvoja studija za učitelje i odgojitelje u Zadru od 1866-2002. godine
Autori
Zrilić, Smiljana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Sveučilište u Zadru, O desetoj obljetnici obnove
Urednik/ci
Tomislav Skračić
Izdavač
Sveučilište u Zadru
Grad
Zadar
Godina
2012
Raspon stranica
460-478
ISBN
978-953-331-006-0
Ključne riječi
Obrazovanje učitelja
Sažetak
Obrazovanje učitelja u Zadru ima dugu povijest, ali i kontinuitet od početka 19. stoljeća kada su se organizirali tromjesečni tečajevi za učiteljski poziv, do osnutka Sveučilišta u Zadru, 2002. godine, gdje se na Odjelu za izobrazbu učitelja i odgojitelja školuju budući učitelji na sveučilišnom petogodišnjem studiju. Prvi tečajevi za pripremanje učitelja održani su 1821., a 1823. Dalmatinska vlada je donijela pravilnik u kojem se određuje da tečaj za obrazovanje učitelja viših početnih škola traje 6 mjeseci, a tečaj za obrazovanje učitelja nižih razreda početnih škola 3 mjeseca. U semestralnom tečaju učili su se predmeti nižih i viših početnih škola, zatim metodika i didaktika, te katehetika. Udžbenici su bili „Metodika di Giuseppe Peitl” i „Manuale del maesti elementari”, na talijanskom jeziku, jer se i tečaj održavao na talijanskom jeziku. Napredak u pripremanju učiteljskih pripravnika nastaje 1848. godine kad je Ministarstvo za javnu nastavu odredilo da se tečajevi za učitelje produže na godinu dana, a učili su sljedeće predmete: vjeronauk, opća pedagogija i metodika, gramatika, stilistika, napametno računanje, pismeno računanje, fizika, zorna pouka, zemljopis, opća i nacionalna povijest, prirodopis, nauk o duši i tijelu i pučka higijena, geometrija, crtanje, pisanje, tehnologija, ratarska ekonomija, narodna logika i vježbe u čitanju. Nakon toga produžuje se trajanje tečaja na dvije godine, a u drugoj godini provode se praktične vježbe u nastavnim predmetima koji su se poučavali u pučkoj školi. Upornim zalaganjem zastupnika Narodne stranke bečko ministarstvo je odlukom od 10. kolovoza 1864. godine odobrilo osnivanje posebnog tečaja u kojem će se osposobljavati učiteljski pripravnici na „slavenskom jeziku” za seoske škole, a 1866. započela je s radom muška učiteljska škola s hrvatskim kao nastavnim jezikom – Zavod za narodne učitelje u Arbanasima, koji se u početku zvao „Convitto illirico pedagogice del Borgo Ervizzo di Zara”, kasnije Muški preparandij, pa Učiteljišće i na kraju Učiteljska škola. Djelovala je do 1921. godine. Tijekom talijanske okupacije Zadra (1921-1943) ne djeluju škole za učitelje na hrvatskom jeziku u Zadru, a škola je nastavila s radom u Šibeniku i 30. listopada 1922. bilo je svečano otvaranje. Škola je djelovala do 1942. godine. Ponovno oživljavanje školovanja učitelja na zadarskom području započinje nakon 2. svjetskog rata kada su organizirani brojni tečajevi za buduće učitelje, a Učiteljska škola otvorena je 29. studenoga 1945., kao produžetak Muškog preparandija u Arbanasima. Tijekom pedesetih godina pristupilo se reformi obrazovanja učiteljskog kadra, pa je 1958. godine donesen Opći zakon o školstvu, kojim je utvrđeno da nekadašnja Učiteljska škola treba postati Pedagoška gimnazija. Tako su 1961./62. godine počeli upisi u prvi razred Pedagoške gimnazije. Pozitivna iskustva Pedagoške gimnazije u Zadru preuzela je Pedagoška akademija (1961-1978)., viša škola za obrazovanje nastavnika razredne nastave u nižim razredima osnovnih škola i predmetne nastave u višim razredima osnovne škole . Školovanje učitelja u okviru Pedagoške akademije traje sve do 1978. godine. Tada su Pedagoška akademija Zadar i Filozofski fakultet potpisali Samoupravni sporazum o udruživanju u radnu organizaciju Filozofski fakultet u Zadru. Tako stručni dvogodišnji studiji za učitelje i odgojitelje Filozofskog fakulteta u Zadru nastavljaju dugu tradiciju škola za učitelje u Zadru. Tijekom 1989. godine aktualizirano je pitanje produženja Studija za učitelje na četiri godine. Osamostaljenjem Hrvatske i ustrojem nove vlasti 1992. godine Ministarstvo prosvjete, kulture i športa i Sveučilište u Splitu, verificirali su novi plan i program četverogodišnjeg studija za učitelje razredne nastave, pa je prva generacija redovitih studenata upisana šk.god. 1992/93. Iste godine upisuje se i prva generacija učitelja koji su završili dvogodišnji studij na doškolovanje za četverogodišnji studij, a Odsjek za predškolski odgoj uvodi izvanredni studij. 23. rujna 1998. godine doneseno je Djelomično rješenje i Privremena dopusnica za početak obavljanja djelatnosti Visokoj učiteljskoj školi u Zadru. Školske godine 1998/99 upisuje se prva generacija studenata Visoke učiteljske škole.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija