Pregled bibliografske jedinice broj: 669085
Povezanost konzumacijskih navika srednjoškolaca i školskih izostanaka
Povezanost konzumacijskih navika srednjoškolaca i školskih izostanaka // Pedagogijska istraživanja, 5 (2008), 2; 167-184 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 669085 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost konzumacijskih navika srednjoškolaca i školskih izostanaka
Autori
Zrilić, Smiljana
Izvornik
Pedagogijska istraživanja (1334-7888) 5
(2008), 2;
167-184
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
konzumacije cigareta; alkohola; droga; izostanci; bježanje s nastave; markiranje
Sažetak
Izostanci iz škole, bez sumnje, pripadaju u kategoriju rizičnih socijalnih ponašanja, snižavaju interes i razinu motivacije za obrazovanje, te utječu na ponašanje učenika u svim socijalnim kontekstima. Neredovito pohađanje nastave i neizvršavanje školskih obveza nerijetko imaju vrlo negativne posljedice, ne samo na školski uspjeh, već i na način života, interese i odabir slobodnih aktivnosti. Gotovo sva istraživanja pokazuju kako su učenici koji više neopravdano izostaju s nastave skloniji konzumacijama. Vrijeme izbivanja s nastave provodi se nekontrolirano bez nadzora roditelja i nastavnika, a učenici su izlaženi brojnim rizicima. Zabrinjavajuća je dostupnost droga, a isto tako i brojnost kafića koji postaju glavna mjesta zabave mladih ljudi. Početak konzumiranja cigareta, alkohola ili droga obično se zbiva tijekom adolescencije te su zbog specifičnosti tog razdoblja, relativnog neiskustva i određene mladenačke sklonosti rizicima, srednjoškolci najugroženija populacijska skupina. Dok veliki dio mladih tek eksperimentira s psihoaktivnim tvarima, kod određenog broja adolescenata njihova uporaba ustaljuje se do te mjere da njihovo ponašanje počinje ometati školovanje, obiteljske odnose i društveni život. Kako neopravdano izostajanje s nastave sa sobom povlači sklonost konzumacijama i kontakte s osobama u riziku, najveći broj autora govori o markiranju kao izrazito neprihvatljivom ponašanju, neki su mišljenja kako je ponašanje markiranata, najprije rizično, zatim devijantno, u nekim slučajevima prelazi u delikvenciju. Odlazeći s nastave učeniku se otvara mogućnost provođenja vremena bez ikakve kontrole, jer roditelji misle da je u školi. Obično se u tom vremenu susreće s društvom koje ima negativan odnos prema školi, služi se lažima i prevarama kako bi opravdao izostanak kod razrednika. Učenici koji često markiraju s nastave hedonistički provode vrijeme u kafićima prepunim duhanskog dima, a neki su skloni i uživanju alkohola. Besposličarenje i zanemarivanje nastavnih i školskih obveza dovodi do smanjenog osjećaja odgovornosti i iskrivljenog odnosa prema obvezama. Očito je da škola ne zadovoljava potrebe učenika i kao takva može postati uzrok nezadovoljstva i nezainteresiranosti učenika za obrazovanje. Čitav niz drugim faktora iz vanjskog svijeta učenicima u adolescenciji postaje uzbudljiviji i interesantniji od školskih aktivnosti. Stoga je i izostajanje s nastave sve učestalije, a socijalni konteksti u kojima srednjoškolci provode vrijeme obično nemaju prihvatljiva pravila ponašanja, te su povezani s rizičnim, destruktivnim i agresivnim ponašanjem. U radu se provjerava hipoteza kako učenici koji više izostaju s nastave više piju, puše i konzumiraju droge. Hipoteza se provjerava podacima prikupljenim na reprezentativnom uzorku 560 srednjoškolaca.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija