Pregled bibliografske jedinice broj: 669080
Konzumerizmom do komunizma? Potrošačka kultura u Hrvatskoj od 1950-ih do 1980-ih
Konzumerizmom do komunizma? Potrošačka kultura u Hrvatskoj od 1950-ih do 1980-ih // Potrošačka kultura i konzumerizam / Čolić, Snježana (ur.).
Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, 2013. str. 83-105
CROSBI ID: 669080 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Konzumerizmom do komunizma? Potrošačka kultura u Hrvatskoj od 1950-ih do 1980-ih
(With Consumerism toward Communism? Consumer Culture in Croatia 1950s-1980s)
Autori
Duda, Igor
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Potrošačka kultura i konzumerizam
Urednik/ci
Čolić, Snježana
Izdavač
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar
Grad
Zagreb
Godina
2013
Raspon stranica
83-105
ISBN
978-953-7964-00-9
Ključne riječi
konzumerizam, socijalizam, trajna potrošna dobra, motorizacija, turizam
(consumerism, socialism, household durables, motorization, tourism)
Sažetak
Ubrzani gospodarski razvoj u desetljećima poslije Drugoga svjetskog rata doveo je do niza društvenih promjena, porasta životnoga standarda i procvata potrošačke kulture koja na masovnosti dobiva tijekom šezdesetih godina. Iako je povezanost standarda s mogućnostima potrošnje istaknuta već u Programu SKJ 1958., konzumerizam je ipak bio teška tema za socijalističku ideologiju koja ga je prihvaćala uz određena ograničenja te ga je redovito vezivala uz potrošnju temeljenu na radu i uklapala u sliku općega napretka. Za razliku od zemalja Sovjetskoga bloka, Jugoslaviju mahom nisu obilježile ni ekonomija oskudice ni diktatura nad potrebama, zemlja se uvelike otvorila kulturnim i potrošačkim utjecajima sa Zapada te se po tome isticala u skupini socijalističkih zemalja. Iako nije mogao oblikovati liberalno-demokratsko okruženje niti zapadnoeuropski životni standard, jugoslavenski samoupravni i tržišni socijalizam uspio je stvoriti industrijsko društvo, otvoriti državne granice i unutar jedne generacije stanovništvu omogućiti suvremene životne uvjete. Vidljivo je to i na trima obrađenim područjima: nabavi kućanskih trajnih potrošnih dobara, motorizaciji i turizmu. Potrošačka kultura obrađena je iz gledišta društvene povijesti i povijesti svakodnevice, na temelju novina i popularnih časopisa, službene statistike i istraživanja tržišta te državnih, partijskih i literarnih izvora.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest