Pregled bibliografske jedinice broj: 663834
Giannantonio Selva. Dalmatinski projekti venecijanskoga klasicističkog arhitekta
Giannantonio Selva. Dalmatinski projekti venecijanskoga klasicističkog arhitekta. Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2013 (monografija)
CROSBI ID: 663834 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Giannantonio Selva. Dalmatinski projekti venecijanskoga
klasicističkog arhitekta
(Designs of the Venetian Neoclassical Architect Giannantonio Selva in
Dalmatia)
Autori
Šverko, Ana
Prevoditelji
Graham McMaster
Ostali urednici
Joško Belamarić
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Institut za povijest umjetnosti
Grad
Zagreb
Godina
2013
Stranica
320
ISBN
978-953-7875-02-2
Ključne riječi
Adam ; Robert ; agrarni park ; Canova ; Antonio ; Dalmacija ; Divulje ; empire stil ; ferme ornée ; fiziokratizam ; Garagnin ; Ivan Luka ; Garagnin ; obitelj ; klasicizam ; Ledoux ; Claude-Nicolas ; Milizia ; Francesco ; Percier & Fontaine ; Selva ; Giannantonio ; Teotochi Albrizzi ; Isabella ; Trogir ; Venecija
(Adam ; Robert ; agrarian park ; Canova ; Antonio ; Dalmatia ; Divulje ; empire style ; ferme ornée ; physiocratism ; Garagnin ; Giovanni Luca ; Garagnin ; family ; neoclassicism ; Ledoux ; Claude-Nicolas ; Milizia ; Francesco ; Percier & Fontaine ; Selva ; Giannantonio ; Teotochi Albrizzi ; Isabella ; Trogir ; Venice)
Sažetak
Oko 1800. godine Europom vlada duh prosvjetiteljstva. U arhitekturi je to razdoblje romantičnog klasicizma, na pragu manifestacije industrijske revolucije u graditeljstvu, a pod utjecajem građanske revolucije, kada se s mjerom svojstvenom klasičnim razdobljima zacjeljuje rascjep između stvarnosti i ideala. Reakcije na barok iz prve polovice XVIII. stoljeća su se do 1800. slile u stilsku revoluciju. Ta okrugla godina označava prijelomni trenutak u arhitekturi uvelike radi napoleonskih ratova, koji će biti uzrokom velikih promjena u gradnji. Veći dio Europe, pa tako i Venecija i Trogir, osnovna mjesta događaja koji se ovdje obrađuju, nalaze se u prvim godinama XIX. stoljeća pod francuskom upravom. U to doba Ivan Luka Garagnin mlađi (1764.-1841.), trogirski intelektualac, naručuje niz projekata od Giannantonija Selve (1751.-1819.), čuvenog talijanskog klasicističkog arhitekta, za obiteljska imanja u Trogiru i okolici. U knjizi se donosi obimna dokumentacija iz Garagninove pismohrane, koja obuhvaća četrdesetak pisama, promemorija i ugovora, različitih stavki iz obiteljskih knjiga troškova, te stotinjak skica i crteža vezanih uz ovu suradnju. Da bi se Selvin rad za Dalmaciju mogao pratiti u duhu vremena, ujedno se predstavljaju i mjesta, osobe i događaji koji su doticali i utjecali na njegov stvaralački svijet. U knjizi se istražuje i ističe uloga naobraženog naručitelja u razdoblju klasicizma, te se razvoj arhitektonskih ideja prati kroz korespondenciju naručitelja i projektanta. Projekti Giannantonija Selve u Dalmaciji isključivo su povezani s narudžbama obitelji Garagnin iz Trogira. Područje u Dalmaciji za koje je Selva izrađivao projekte obuhvaća grad Trogir, u kojemu se nalazi sklop palače Garagninovih sastavljen od građevina podignutih u rasponu od XIII. do XVIII. stoljeća, a za koji je Selva na samom početku XIX. stoljeća izradio niz projekata temeljite adaptacije interijera i eksterijera. U područje lokacija Selvinih dalmatinskih projekata spada i širi kopneni dio Trogira – područje znano kao Travarica, gdje je Selva oko 1800. godine započeo projektirati građevine za prvi privatni botanički vrt u Hrvatskoj, koji je ujedno i naš prvi klasicistički agrarni park, pri čemu je u arhivi Garagninovih sačuvan jedini dosada poznati Selvin komplet nacrta unutrašnjeg uređenja nekog prostora uopće. Treće područje u Dalmaciji za koje je Selva izrađivao projekte su Divulje, u priobalju pored Trogira, na obali Kaštelanskog zaljeva. Tu je Selva, započevši 1800. godine, projektirao niz varijanti za građevine na imanju Garagninovih u sklopu ferme ornée (doslovno: „urešenog gospodarstva“), također prvog primjera ovog tipa u hrvatskim okvirima. Ti se projekti nadovezuju na Selvinu ostavštinu čuvanu u Muzeju Correr u Veneciji, koja predstavlja nezaobilaznu točku svakog pregleda venecijanske arhitekture klasicizma. Luka Garagnin, Selvin naručitelj, u toj suradnji nije samo definirao projektne zadatke, nego je često i vlastitim crtežima usmjeravao projektanta prema željenim rješenjima. U razdoblju začetka modernog doba i građanskog društva, prepoznaje se time i nova uloga – ona kritičara, u arhitekturi često svojstvena naručitelju, koji osobno doprinosi stvaralačkom procesu, kako bi rezultat iskazao njegov vlastiti odnos spram arhitekture i pejzaža. Garagninove iscrpne promemorije i pisma Selvi svjedoče o istinskom connoisseuru koji dobro poznaje povijest arhitekture kao i njena suvremena dostignuća, a uz to ima nadasve razvijenu sposobnost prosuđivanja vrijednosti i mogućnosti. U stilski kompleksnom razdoblju, izbor i interpretacija uzora otkriva mnogo o temeljima djelovanja pojedinog arhitekta. Pritom treba uzeti u obzir i specifičnu poziciju klasicističkog arhitekta u Italiji, a naročito u Veneciji. Klasicizam je, naime, generalno temeljen na Palladijevim modelima, čija primjena u sredinama izvan Italije predstavlja revolucionarne promjene i služi kao simbol istinske promjene u umjetnosti – od teorijske i praktične reakcije na barok i rokoko, do društvene reakcije na stalešku umjetnost. U Italiji pak, s obzirom na to da se čitav Palladijev opus nalazi u Veneciji i području Veneta, neopaladijanizam predstavlja kontinuitet, koji nužno poništava revolucionarni karakter. Zato je u Selvinoj arhitekturi, uz studiozni pristup klasičnom naslijeđu, inovacija ponajprije ostvarena u preuzimanju novih organizacijskih shema, u pejzažnom tretmanu vrtova, te u interpretaciji radova engleskih i francuskih klasicističkih arhitekata. Ti su utjecaji engleskih i francuskih klasicističkih arhitekata bili plodovi Selvina širokog obrazovanja, no ponajprije njegova Grand Toura – velikog studijskog putovanja u trajanju od tri godine na koji je krenuo krajem XVIII. stoljeća. U tom će svjetlu Selvini projekti za Dalmaciju bitno pridonjeti razumijevanju njegove arhitektonske filozofije. Luka Garagnin je kao istaknuti fiziokrat pretvarao obiteljska imanja u ogledna gospodarstva, i pri tome tražio od Selve da arhitekturom slijedi njegove ideje za unaprijeđenje dalmatinske poljoprivrede. Kulturna klima vremana u kojemu je živio omogućila je obojici da djeluju u skladu s prosvjetiteljskim idejama i da utopiju pokušavaju ostvariti odupirući se predrasudama. I premda će Selvina arhitektura za Dalmaciju većim dijelom ostati nerealizirana, a i ono što će biti izgrađeno s vremenom će propasti, Selvini projekti, temeljeni na vječnim principima, zauvijek pripadaju prostoru za koji su zamišljeni i ostavljaju mogućnost da ožive u nekom novom duhu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Arhitektura i urbanizam, Povijest umjetnosti