Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 662157

Važnost brojalica u rehabilitaciji slušanja, govora i jezika


Klarić Bonacci, Nataša; Tomić, Diana
Važnost brojalica u rehabilitaciji slušanja, govora i jezika // Istraživanja govora, Osmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem. Knjiga sažetaka. / Varošanec-Škarić, Gordana ; Vlašić-Duić, Jelena (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2013. str. 64-66 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, ostalo)


CROSBI ID: 662157 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Važnost brojalica u rehabilitaciji slušanja, govora i jezika
(The importance of nursery-rhymes in the rehabilitation of speech, hearing and language)

Autori
Klarić Bonacci, Nataša ; Tomić, Diana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo

Izvornik
Istraživanja govora, Osmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem. Knjiga sažetaka. / Varošanec-Škarić, Gordana ; Vlašić-Duić, Jelena - Zagreb : Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2013, 64-66

Skup
Istraživanja govora - Osmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 05.12.2013. - 07.12.2013

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
verbotonalna teorija ; brojalica ; fonološka osjetljivost
(verbotonal theory ; nursery-rhyme ; phonological sensitivity)

Sažetak
Pedesetih godina prošloga stoljeća profesor Petar Guberina razvio je verbotonalni sistem i unutar njega metodu koja podupire razvoj govora sa svim njegovim fonetskim karakteristikama, promatran sa sociološkog i biološkog stajališta. Globalno razumijevanje govorne komunikacije rezultat je strukturalne organizacije svih sastavnica govora. U promišljanju kako govor učiniti optimalnim kod osoba kod kojih je narušena usklađenost sastavnica kojih je govor rezultat, a to su u prvom redu osobe sa slušnim oštećenjem te osobe s jezično- govornim poteškoćama, Guberina je tragao za postupcima i sredstvima koja bi bila osnovom rehabilitacije govora. Iz tih su se nastojanja unutar verbotonalne metode razvili postupci fonetskih ritmova, a čine ih stimulacije glazbom i stimulacije pokretom. Stimulacije glazbom kao postupak u rehabilitaciji slušanja i govora povezuje glazbene elemente i vrednote govornoga jezika. Među njima se ističe ritam. Ritam je prvi zvučni doživljaj svakog djeteta. Budući da je svaki pojedini glas unutar fonetskog sustava određenog jezika spoj kvalitete trajanja, napetosti i intenziteta, a to se sve odražava u glazbenom ritmu, koristit će se za distinkciju između glasova fonetskog sustava određenog jezika. U skladu s verbotonalnom mišlju, dugogodišnje iskustvo rehabilitatora pokazuje da su brojalice, zbog ritma koji njima dominira, strukture koja se lako percipira i pamti te karaktera koji uključuje pravila, optimalno sredstvo u rehabilitaciji. Novija istraživanja pokazuju važnost brojalica za razvoj fonološke osjetljivosti kao preduvjeta za razvoj vještine čitanja pokazujući tako univerzalne mogućnosti primjene Verbotonalnog sistema i u prevenciji te rehabilitaciji takve vrste oštećenja. Početak razvoja metajezičnih sposobnosti označava razvoj svijesti o rimi koja se kod urednog govorno-jezičnog razvoja javlja već tijekom druge godine života a koja se dodatno ojačava kroz oblike verbalne igre – prvenstveno brojalice. S obzirom na karakter brojalice, njezine osnovne elemente: strogo određen ritam, što uključuje izrazitu izmjenu naglašenih i nenaglašenih doba i rimu, brojalica pozitivno djeluje na razvoj percepcije pojedinih glasova, na razvoj pamćenja i na razvoj fonološke osjetljivosti, što je čini optimalnim sredstvom za razvoj ne samo govora veći jezika te utječe na razvoj metajezičnih sposobnosti odnosno fonološke osjetljivosti u djece, koja je preduvjet za razvijanje kasnijih vještina čitanja i pisanja. Unutar verbotonalnog sistema razlikuju se iracionalne, poluracionalne i govorne brojalice. Posebnost brojalica nastalih kao sredstva rehabilitacije unutar VT metode jest u tome što je pažljivo izabran fonetski materijal u iracionalnom, ali i govornom dijelu brojalice a to omogućava korekciju izgovora pojedinih glasova, dakle govora, te istodobno jača fonološku osjetljivost. Korpus brojalica smišljenih tijekom dugogodišnjeg radu Poliklinike SUVAG potvrđuje univerzalnost verbotonalne metode, a suvremena znanstvena istraživanja daju smjernice za njihovu primjenu u praksi za rehabilitaciju slušanja i govora ali i jezika.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
MZOS-130-0000000-3096 - Neurolingvistički aspekti bilingvizma (Mildner, Vesna, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Poliklinika SUVAG

Profili:

Avatar Url Diana Tomić (autor)

Citiraj ovu publikaciju:

Klarić Bonacci, Nataša; Tomić, Diana
Važnost brojalica u rehabilitaciji slušanja, govora i jezika // Istraživanja govora, Osmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem. Knjiga sažetaka. / Varošanec-Škarić, Gordana ; Vlašić-Duić, Jelena (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2013. str. 64-66 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, ostalo)
Klarić Bonacci, N. & Tomić, D. (2013) Važnost brojalica u rehabilitaciji slušanja, govora i jezika. U: Varošanec-Škarić, G. & Vlašić-Duić, J. (ur.)Istraživanja govora, Osmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem. Knjiga sažetaka..
@article{article, author = {Klari\'{c} Bonacci, Nata\v{s}a and Tomi\'{c}, Diana}, year = {2013}, pages = {64-66}, keywords = {verbotonalna teorija, brojalica, fonolo\v{s}ka osjetljivost}, title = {Va\v{z}nost brojalica u rehabilitaciji slu\v{s}anja, govora i jezika}, keyword = {verbotonalna teorija, brojalica, fonolo\v{s}ka osjetljivost}, publisher = {Filozofski fakultet Sveu\v{c}ili\v{s}ta u Zagrebu}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Klari\'{c} Bonacci, Nata\v{s}a and Tomi\'{c}, Diana}, year = {2013}, pages = {64-66}, keywords = {verbotonal theory, nursery-rhyme, phonological sensitivity}, title = {The importance of nursery-rhymes in the rehabilitation of speech, hearing and language}, keyword = {verbotonal theory, nursery-rhyme, phonological sensitivity}, publisher = {Filozofski fakultet Sveu\v{c}ili\v{s}ta u Zagrebu}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font