Pregled bibliografske jedinice broj: 659499
Predgovor knjige Paulo Freire
Predgovor knjige Paulo Freire // Pedagogija obespravljenih / Pavić-Rogošić, Lidija (ur.).
Zagreb: Održivi razvoj zajednice (ODRAZ), 2002. str. 9-25
CROSBI ID: 659499 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Predgovor knjige Paulo Freire
(Foreword to the book by Paulo Freire)
Autori
Vican, Dijana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, ostalo
Knjiga
Pedagogija obespravljenih
Urednik/ci
Pavić-Rogošić, Lidija
Izdavač
Održivi razvoj zajednice (ODRAZ)
Grad
Zagreb
Godina
2002
Raspon stranica
9-25
ISBN
953-98563-3-7
Ključne riječi
Paulo Freire, Pedagogija obespravljenih
(Paulo Freire, Pedagogy of the Opressed)
Sažetak
Pedagogija obespravljenih predstavlja u pedagogijsko-andragogijskoj teoriji alternativnu koncepciju emancipacijskih, humanističkih, demokratskih, antiimperijalističkih i antimilitarističkih ciljeva. Nastala je kao suprotstavljenost odgoju i obrazovanju koji prilagođava čovjeka društvu inhibirajući čovjekove osobne sposobnosti i potrebe, kao opozicija manipulativnom karakteru obrazovanja te propisanim normama, autoritarnosti i neslobodi. U znanostima o odgoju Paulo Freire je, osmišljavajući koncept osvješćivanja, postao najjači predstavnik odgoja i obrazovanja za oslobođenje, teorije prosvjetiteljskog karaktera i spoznajno-idealističke orijentacije. Filozofijsko-antropologijski okvir analize odnosa čovjeka i svijeta temelj je Freireove rasprave o ontologijskoj ljudskoj vokaciji – humanizaciji. Odgoj i obrazovanje su, prema Freireu, u svojoj suštini ambivalentni, jer služe ili prilagođavanju čovjeka ili razvoju onoga što je predodređeno ljudsko. U filozofiji oslobođenja, odgoj i obrazovanje će predstavljati čin spoznaje, što pretpostavlja primjenu metode dijaloga. Suprotnost obrazovnom konceptu oslobođenja jeste "bankarski" koncept koji se manifestira superiornošću, autoritarnošću, znanjem kao "imanjem", što se ostvaruje metodama priopćavanja, propisivanja, kontroliranja, disciplinom, jednosmjernim naracijom. Takvo obrazovanje suprotno je stvaralaštvu ; ono služi paraliziranju društvenih odnosa ili tzv. domestikaciji. Freireova filozofija oslobođenja relevantna je u kontekstu pedagogije i andragogije kao kritika obrazovanja, kritika škole kao obrazovnog čimbenika, koncept odgoja i obrazovanja, metodologija oslobađanja, metoda, cilj i rezultat.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište u Zadru