Pregled bibliografske jedinice broj: 658931
Ivan Krstitelj u Evanđelju po Ivanu
Ivan Krstitelj u Evanđelju po Ivanu // Crkva u svijetu : CUS, 45 (2010), 1; 7-30 (podatak o recenziji nije dostupan, izvorni znanstveni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 658931 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ivan Krstitelj u Evanđelju po Ivanu
(Giovanni Battista nel Vangelo di Giovanni)
Autori
Ivica Čatić
Izvornik
Crkva u svijetu : CUS (0352-4000) 45
(2010), 1;
7-30
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, izvorni znanstveni rad, znanstveni
Ključne riječi
Sveto pismo; Novi zavjet; Evanđelje po Ivanu; Ivan Krstitelj; svjedočanstvo; umanjivanje; “kristijanizacija”; predaja ivanovske zajednice
(Sacra Scrittura; Nuovo Testamento; Vangelo secondo Giovanni; Giovanni il Battista; testimonianza; diminuzione; “cristianizzazione” del Battista; tradizione della communità giovannea)
Sažetak
Ivan Krstitelj u Četvrtom je evanđelju predstavljen kao svjedok po kojem će svi povjerovati (usp. 1, 6-8). S jedne strane, on je za ivanovsku zajednicu ideal svjedoka, ali je s druge zamjetna tendencija njegovog umanjivanja u odnosu na Isusa (usp. 1, 15 ; 1, 26-27. 30.33 ; 3, 28-30). Za ovo u suvremenoj literaturi postoje dva temeljna tumačenja. Oba pretpostavljaju da se koncem 1. st. vodila polemika između ivanovske zajednice i sljedbenika Ivana Krstitelja. Prvo tumačenje Krstiteljevu podređenost Isusu prepoznaje kao kršćansku poruku upućenu krugovima Krstiteljevih učenika koji su ga smatrali Mesijom. Drugo tumačenje polazi od kršćanskih crta koje odlikuju Krstiteljev lik i nastoji ih objasniti kao plod evanđelistove “kristijanizacije”, u namjeri da se pretenzijama Krstiteljevih štovatelja suprotstavi njegovim kršćanskim likom. Ovaj članak u prvom dijelu na sažet način analizira ključne tekstove u kojima je predstavljen Krstitelj. Služeći se rezultatima egzegeze, članak se u drugom dijelu želi suočiti s dva temeljna tumačenja ove problematike te izložiti zaokruženu viziju Krstiteljevog lika u Četvrtom evanđelju. Ističući njihove slabe točke, ali uvijek vodeći računa da je zaista postojala mogućnost polemike između dviju zajednica, on se suprotstavlja prvom tumačenju a drugo modificira. Umjesto predloženog umanjivanja važnosti Ivana Krstitelja, istraživanje dokazuje da je za ivanovsku zajednicu njegovo svjedočanstvo imalo ključnu važnost u polemici sa židovstvom, a također i za nastanak Crkve ; Krstitelj je stoga prikazan kao ideal svjedoka. U pogledu njegove eventualne “kristijanizacije”, smatramo da Krstiteljevom liku nisu jednostavno dodane kršćanske crte jer bi to bilo nemoguće, nego da je evanđelist preradio predaje kojima raspolaže njegova zajednica, u čijoj su memoriji pohranjena također iskustva i svjedočanstva kršćana poteklih iz krugova Krstiteljevih učenika. Jer u slučaju eventualne polemike s njima, evanđelist je trebao svojoj zajednici predočiti Krstiteljev lik koji će ne samo zadovoljiti potrebe polemiziranja nego bi polemika zahtijevala i od same ivanovske zajednice novo, preciznije poimanje Krstiteljeve osobe i uloge. Ono mora biti u skladu s crkvenim predajama i memorijom bivših Krstiteljevih učenika da bi ivanovska zajednica sebi mogla objasniti zašto je od samog njezinog nastanka Krstiteljeva djelatnost imala toliku važnost. Umjesto jednostavnog dodavanja kršćanskih elemenata na lik Ivana Krstitelja, evanđelistov prikaz je morao biti uravnotežena obrada postojećih predaja da bi zadovoljila različite, međusobno suprotstavljene kriterije, koji pripadaju ovoj tematici.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija