Pregled bibliografske jedinice broj: 658420
Djeca s posebnim potrebama – žrtve vršnjačkog nasilja od rane dobi?
Djeca s posebnim potrebama – žrtve vršnjačkog nasilja od rane dobi? // Nasilje nad djecom i među djecom / Kolesarić, Vladimir (ur.).
Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera ; Filozofski fakultet, 2010. str. 181-206 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 658420 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Djeca s posebnim potrebama – žrtve vršnjačkog nasilja od rane dobi?
(Children with special needs victims of violence and abuse by their peers)
Autori
Kovačević Andrijanić, Željka ; Višnjić Jevtić, Adrijana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Nasilje nad djecom i među djecom
/ Kolesarić, Vladimir - Osijek : Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera ; Filozofski fakultet, 2010, 181-206
Skup
Nasilje nad djecom i među djecom
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 27.11.2008. - 29.11.2008
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Vršnjačko nasilje ; djeca s posebnim potrebama ; emocionalno zlostavljanje ; socijalna interakcija
(Peer violence ; children with special needs ; emotional abuse ; social interaction)
Sažetak
Svakodnevno smo svjedoci ne samo tjelesnog, nego i emocionalnog zlostavljanja djece od strane druge djece (bullyng), nerijetko ne starije od sebe – dakle, od skupine vršnjaka ili čak mlađe dobi. Bullyng ovisi o crtama ličnosti kako zlostavljača, tako i zlostavljanoga. Često već u nižim razredima osnovne škole prepoznajemo zlostavljače i zlostavljane, a među potonjima nalaze se i djeca s posebnim potrebama. No, u kojoj starosnoj dobi djeca počinju, svjesno ili nesvjesno, vršiti bullyng? Dokle sežu korijeni (ne)prihvaćanja i – shodno tomu –ignoriranja, odbijanja, pa čak i emocionalnog i tjelesnog zlostavljanja među vršnjacima? U razdoblju ranog djetinjstva djeca počinju shvaćati važnost pripadnosti skupini ; osobito je važno biti prihvaćen od vršnjačke skupine i biti im što sličniji. Jesu li i djeca predškolske dobi svjesna različitosti i kako reagiraju na, primjerice, potencijalno darovitu ili djecu s drugim posebnim potrebama? Odbijaju li ih ili se žele družiti s njima, ne praveći razlike? Odbacivanje i ignoriranje također su oblici emocionalnog zlostavljanja i niti jedno dijete ne bi trebalo biti izloženo, osobito ne djeca koja su ''drukčija od drugih'' i kojoj ta spoznaja dodatno otežava ostvarivanje kvalitetnih socijalnih odnosa. Suvremena pedagogijska znanost naglašava važnost integracije i inkluzije djece s posebnim potrebama u redovan sustav odgoja i obrazovanja. Višestruko je dokazano da u takvom okruženju djeca s posebnim potrebama mogu napredovati u određenim razvojnim područjima. Međutim, u predškolskoj dobi djeca s posebnim potrebama uglavnom nisu dijagnosticirana/identificirana (izuzev ako je riječ o težim i vidljivim posebnim potrebama odnosno teškoćama u razvoju). Koliko je, napose, današnji odgajatelj kompetentan prepoznati začetke vršnjačkog ignoriranja i emocionalnog zlostavljanja odnosno prepoznati uopće potencijalnu djecu s posebnim potrebama? Upitnikom, baziranim na odgajateljevoj procjeni socijalne interakcije i komunikacije djece u dječjim vrtića na razini nekoliko županija Republike Hrvatske, autorice su pokušale doći do odgovora na navedena pitanja, o čemu će u radu koji slijedi – uz prikazane rezultate – biti riječi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija