Pregled bibliografske jedinice broj: 656609
OD SVJETONAZORSKE PEDAGOGIJE PREMA ZNANOSTI O ODGOJU
OD SVJETONAZORSKE PEDAGOGIJE PREMA ZNANOSTI O ODGOJU // Theleme : časopis za istraživanje edukacije i kulture, 39 (1993), 1-4; 1-15 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 656609 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
OD SVJETONAZORSKE PEDAGOGIJE PREMA ZNANOSTI O ODGOJU
(FROM WELTANSCHAUNG PEDAGOGY TO A SCIENCE OF EDUCATION)
Autori
Bašić, Slavica
Izvornik
Theleme : časopis za istraživanje edukacije i kulture (1019-7591) 39
(1993), 1-4;
1-15
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
pedagogija; znanost o odgoju; svjetonazorska pedagogija
(pedagogy; science of education;)
Sažetak
Nakana je autorice aktualizirati raspravu o znanstvenom statusu pedagogijskih radova i o mogućnosti pedagogije kao (realne) znanosti o odgoju. Pritom se polazi od zahtjeva za napuštanje pedagogije kao praktičke (ideologijske, svjetonazorske, marksističke/socijalističke) teorije odgoja, koja upućuje, nagovara, potiče, motivira za određeni odgojni koncept, s jedne strane, i uspostavu realne znanosti o odgoju, kojoj je svrha opisivanje, objašnjavanje i predviđanje odgoja, s druge strane. Osobito je značajno da se i na razini pedagogijske zajednice postigne konsenzus glede znanstvenih normi kojima će se pedagogija upravljati, kao i sve ostale znanosti. To potrebuje vrednovanje i odluku za stanovitu znanstvenu koncepciju (normativnu teoriju znanosti), ali i spremnost da se stalno provjerava njezina plodnost glede svrhe i predmeta znanosti o odgoju. Preduvjet je razgraničenje odgoja kao predmeta pedagogije. U angloameričkoj znanstvenoj tradiciji problem je riješen tako da ne postoji posebna znanost o odgoju, nego više znanstvena disciplina (psihologija, antropologija, sociologija, etnografija, politika, ekonomika, povijest), koje svaka sa svog stajališta proučavaju fenomen odgoja. U kontinentalnoj znanstvenoj tradiciji više od 150 godina traje nastojanje da se uspostavi posebna znanost o odgoju i promišlja se teorijski koncept na kojem bi ona bila moguća. Rasprava se vodi prije svega oko izgleda posebne znanosti o odgoju, pri čemu je centralni problem potreba da se znanost o odgoju uzrazlikuje od filozofije odgoja i, istodobno, da znanstveno istraživanje odgoja i filozofija budu stalno povezani. Hrvatskoj pedagogiji, ako se hoće uspostaviti kao realna znanost o odgoju predstoji radikalna empirijsko-kritička analiza sustava iskaza o odgoju socijalističke pedagogije i ˝realistički zaokret˝, zaokret prema empirijskoj znanosti o odgoju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija