Pregled bibliografske jedinice broj: 656248
Longitudinalno praćenje promjena u metakogniciji i razumijevanju teksta u ranoj adolescenciji
Longitudinalno praćenje promjena u metakogniciji i razumijevanju teksta u ranoj adolescenciji // XVIII. dani psihologije u Zadru, Sažeci radova / Penezić, Z., Ćubela Adorić, V., Ombla, J., Slišković, A., Sorić, I., Valerjev, P., Vulić-Prtorić, A. (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2012. str. 100-100 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 656248 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Longitudinalno praćenje promjena u metakogniciji i razumijevanju teksta u ranoj adolescenciji
(Longitudinal study of metacognition and text comprehension in early adolescence)
Autori
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Rončević Zubković, Barbara ; Pahljina-Reinić, Rosanda
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XVIII. dani psihologije u Zadru, Sažeci radova
/ Penezić, Z., Ćubela Adorić, V., Ombla, J., Slišković, A., Sorić, I., Valerjev, P., Vulić-Prtorić, A. - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2012, 100-100
ISBN
978-953-7237-34-9
Skup
Međunarodni znanstveno-stručni skup, XVIII. dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24.05.2012. - 26.05.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
metakognitivno znanje; sažimanje; razumijevanje teksta
(metacognitive knowledge; summarization; text comprehension)
Sažetak
Rana adolescencija je ključno razdoblje za razvoj metakognicije u čitanju. Međutim, postoji samo nekoliko istraživanja koje su longitudinalno pratila razvoj metakognicije vezane uz čitanje i njen odnos s razumijevanjem teksta u tom razdoblju. Cilj je ovog istraživanja bio ispitati razlikuju li se grupe učenika sa specifičnim obrascima vještine sažimanja , metakognitivnog znanja o strategijama čitanja i razumijevanja teksta, koje su dobivene klaster analizom u 4. razredu OŠ u tim varijablama u 6. i 8. razredu. Također smo željeli istražiti stabilnost dobivenih klasterskih struktura i promjene u pripadnosti pojedinim grupama od 4. do 8. razreda. Metakognitivno znanje procjenjeno je pomoću 14 pitanja višestrukog izbora, koja od učenika traže da odaberu odgovarajuće strategije čitanja u danoj situaciji. U zadatku sažimanja učenici su bili zamoljeni da sažmu glavne ideje iz ulomaka teksta. Razumijevanje teksta procijenjeno je na jednom pripovijednom i jednom informativnom tekstu. K-means klaster analizom utvrđene su četiri skupine učenika u 4. razredu. Skupina učenika koji dobro razumiju tekst imala je iznadprosječno metakognitivno znanje i vještinu sažimanja. Skupina učenika koji loše razumiju imala je ispodprosječno metakognitivno znanje i vještinu sažimanja. Od dvije skupine učenika s prosječnim razumijevanjem jedna je grupa imala iznadprosječno metakognitivno znanje, ali ispodprosječnu vještinu sažimanja, dok je suprotan obrazac utvrđen u drugoj skupini. Rezultati su pokazali da razlike u metakogniciji i razumijevanju teksta dobivene između skupina u 4. razredu nisu bile toliko uočljive u 6. i 8. razredu. Između učenika s prosječnim i dobrim razumijevanjem nije utvrđena razlika niti u jednoj od ispitivanih varijabli u drugom i trećem mjerenju. Međutim, skupina učenika s lošim razumijevanjem i dalje je imala najniže razultate u odnosu na ostale skupine i značajno se razlikovala u metakogniciji od učenika s dobrim razumijevanjem. Sve su skupine poboljšale metakognitivno znanje od 4. do 6. razreda, ali ne i od 6. do 8. razreda. Analiza pripadnosti klasterima pokazala je da većina učenika s dobrim razumijevanjem održava isti pozitivan metakognitivni uzorak u osmom razredu, dok su dvije skupine s prosječnim razumijevanjem i skupina s lošim razumijevanjem pokazale manje stabilne obrasce. Većina prelazaka učenika iz skupine u skupinu bila je prema pozitivnijim metakognitivnim obrascima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-1301676-2381 - Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja (Kolić-Vehovec, Svjetlana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka