Pregled bibliografske jedinice broj: 655681
Kurikulsko planiranje početnog čitanja i pisanja - razina usvojenosti početnog pisanja na kraju školske godina u prvom razredu osnovne škole
Kurikulsko planiranje početnog čitanja i pisanja - razina usvojenosti početnog pisanja na kraju školske godina u prvom razredu osnovne škole // Kurikul ranog učenja hrvatskoga/materinskoga jezika / Bežen, Ante ; Majhut, Berislav (ur.).
Zagreb: Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI) ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2013. str. 29-42
CROSBI ID: 655681 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kurikulsko planiranje početnog čitanja i pisanja - razina usvojenosti početnog pisanja na kraju školske godina u prvom razredu osnovne škole
(Curriculum-based planning of the initial wrighting and reading – the level of knowledge of initial writing at the end of the school year in the first grade)
Autori
Budinski, Vesna ; Barun, Ivona
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Kurikul ranog učenja hrvatskoga/materinskoga jezika
Urednik/ci
Bežen, Ante ; Majhut, Berislav
Izdavač
Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI) ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2013
Raspon stranica
29-42
ISBN
978-953-7210-59-5
Ključne riječi
kurikulsko planiranje, početno čitanje i pisanje, velika i mala pisana slova, usvojenost pisanja
(curriculum planing, initial learning to read and write, large and small written letters, aquisition of writing)
Sažetak
Pisanje je jezična djelatnost izražavanja misli pismom (dogovorenim sustavom znakova). Da bi učenik prvoga razreda ovladao pismom kao sustavom dogovorenih znakova pretpostavlja se da je tijekom ranog ovladavanja jezikom imao uredan govorni razvoj. Čitanje i pisanje složeni su psihofizički procesi koji podrazumijevaju motivaciju za pisanje te koordiniranost kinestezijskih i grafomotoričkih pokreta. Prije navedenih aktivnosti pokreću se misaoni procesi (što će se pisati), a zatim se izvodi djelatnost pisanja. Ravnoteža između planiranih aktivnosti za pisanje, procesa pisanja i završenih jezičnih ostvaraja potiče razvoj vještine pisanja primjeren učeniku u početnoj nastavi materinskog jezika. Poželjno jezično okruženje za učenje i pisanje podrazumijeva zanimljiv, ugodan i poticajan prostor, primjeren i raznovrstan izbor jezičnoga materijala, uključenost u pisanje, slobodu pismenog izražavanja (suzbijanje straha od jezika) i dopuštanje pogrješaka u procesu pisanja tijekom prvoga razreda. Metodički osmišljene jezične aktivnosti usmjeravat će učenika na samostalno otkrivanje u jeziku, jezičnu kreativnost i uporabu jezika u realnoj svakodnevnoj govorenoj i pisanoj komunikaciji. Pozitivne emocije u nastavi materinskog jezika pojačavaju sigurnost u vještinu pisanja, proširuju repertoar mišljenja i ponašanja. Provedeno je istraživanje učeničkih postignuća u početnom pisanju na kraju školske godine u prvom razredu osnovne škole na uzorku od 93 učenika u Požeško – slavonskoj županiji. Rezultati pokazuju da je na kraju školske godine 76, 3% učenika potpuno usvojilo pisanje velikih i malih pisanih slova. Većina učenika (76, 3%) potpuno je poštivala i pravopisna pravila zadanih Nastavnim planom i programom za prvi razred (MZOŠ, 2006) u pisanju diktata. Potpunu točnost u pisanju riječi po diktatu ostvarilo je 39, 8% učenika. Analiza rezultata prema spolu, dobi i mjestu stanovanja pokazala je da među učenicima prvih razreda osnovnih škola Požeško – slavonske županije nema statistički značajne razlike u usvojenosti početnog pisanja slova.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb