Pregled bibliografske jedinice broj: 655488
Dubrovačka kulturna memorija, promjene kroz prostore i vremena
Dubrovačka kulturna memorija, promjene kroz prostore i vremena // Cultural Memory
Skopje, Sjeverna Makedonija, 2013. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 655488 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Dubrovačka kulturna memorija, promjene kroz prostore i vremena
(Dubrovnik cultural memory, changes through times and spaces)
Autori
Hazdovac Bajić, Nikolina ; Špoljar Vržina, Sanja ; Lupis, Vinicije B.
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
Cultural Memory
Mjesto i datum
Skopje, Sjeverna Makedonija, 05.09.2013. - 06.09.2013
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
Dubrovnik; kulturna baština; ratna šteta; kulturna memorija
(Dubrovnik; cultural heritage; war damage; cultural memory)
Sažetak
Pravila ponašanja prema spomenicima kulture nacionalnog i svjetskog značenja postavljene su haškim konvencijama iz 1899. i 1907. i paktom potpisanim 1935. godine u Washingtonu. Jugoslavija je 18./19. prosinca 1955. ratificirala spomenute konvencije, kao i sve pravilnike za provedbu Konvencije za zaštitu spomenika kulturnih dobara u slučaju oružanog sukoba, te Protokola o zaštiti kulturnih dobara u slučaju oružanog sukoba. Države potpisnice Konvencije činom potpisivanja potvrđuju svjesnost o tome da su štete nanesene kulturnim dobrima, kojem god narodu ona pripadala, štete kulturnom naslijeđu cijelog čovječanstva jer da svaki narod daje svoj doprinos svjetskoj kulturi. Ratovi zatiru kulturnu memoriju i dovode do kulturocida. Budući da ratne štete iz 1806. i 1991./1992. pokazuju veliku podudarnost, prvi dio rada dat će njihov usporedni pregled. Kulturna memorija upisana je u identitet Dubrovnika možda više nego bilo kojeg drugog grada u Hrvatskoj. Drevne zidine, burna i slavna prošlost ono su na čemu se temelji identitet grada i njegova ekonomija kroz turizam. Dubrovačko kulturno pamćenje ucijepljeno je u različite tipove diskursa - od usmenih (osobna sjećanja, kolektivna memorija stanovništva) do literarnih (književna djela, memoaristika, polemike, historiografija u širem smislu). Ratna zbivanja dovode do vakuuma u manifestacijama kulturne memorije i destrukcije kulturnih formi. Život nakon rata odvija se na ruševinama, u stanju kulturne opustošenosti i nesigurnosti. Upisivanje ratnih događanja u kulturnu memoriju daje novu dimenziju poslijeratnom Dubrovniku koji pliva u bujici neoliberalnih tranzicijskih procesa - migracija i emigracija stanovništva, devastaciji prirodnih ljepota okolice, depopulaciji centra grada i divljem neoliberalnom turizmu. Rad će u svom drugom dijelu dati pregled dubrovačke kolektivne memorije kroz njezine manifestne oblike: rituale vezane uz posebne prilike, festivale i posebna mjesta, kao što su spomenici koji funkcioniraju kao lokacije memorije i vremenski simboli.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
194-1941560-1542 - Religijski pluralizam, postmoderni religijski pokreti i hrvatski identitet (Tadić, Stipan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb